Pečivo a dieta: vše co potřebujete vědět

0
2168

Dle mého názoru je problematika pečiva jednou z nejdůležitějších věcí ve všech dietách, protože ho jí téměř každý.

A to je právě ten problém.

Tento zarytý zvyk je ve valné většině příčinou nadváhy lidí. Pečivo je totiž velice koncentrovaný zdroj energie.

Zjednoduše řečeno má tělo tím pádem více energie než dokáže využít, a proto dojde k ukládaní do tuků. Pečivo a dieta je tedy velice zásadní otázka, kterou je třeba řešit.

Určitě to znáte – pečivo na snídani, pečivo na svačinu a občas i k večeři. Je to levné, rychlé „něco na to máznete“ a je to.  Dnešním článkem bych Vás chtěl z tohoto začarovaného kruhu vysvobodit. Necháte se?

Bílé pečivo v dietě

Bílo pečivo

Všude slyšíte, že bílé pečivo je špatné? Co je na něm vůbec špatného?

On je to vlastně takový odpad. Určitě víte, že bílé pečivo se vyrábí z pšenice. Když se pšenice mele, tak z ní odstraní svrchní klíčky a otruby(tvoří cca 18% celého semínka pšenice).

Díky tomu zbude pouze endosperm, čili jádro. Veškeré vitamíny, vláknina a zdravé tuky se odfiltrují. To nic, které zbude tvoří vlastně prázdnou energii s vysokým glykemickým indexem(GI). A to je právě ten opravdový problém. Samotné nutriční hodnoty bílého pečiva nejsou až tak špatné(hodnoty jsou uvedeny na 42g výrobku):

  • Bílkoviny: 4,6g
  • Sacharidy: 29g
  • Tuky: 0,6g

Problém je, že GI je ovšem 91! Což znamená, že při konzumaci bílého pečiva dojde okamžitě ke skokovému zvýšení krevního cukru. Musí se uvolnit inzulín, aby se jeho hladina korigovala.

Pokud tělo nemá dostatečný výdej energie, tak je tato přebytečná energie velice rychle ukládána do tuků. Obdobně to funguje například u piva. To má jeden z nejvyšších GI. Už víte, proč starší muži mají takové pupíky? Není to pouze ze špatného jídla, ale je to převážně díky konzumaci pečiva a piva a to ve značné míře.

Celozrnné pečivo a hubnutí

Dle mého názoru se jedná o převlečené zlo. Všichni ho v posledních letech vyzdvihují do nebes a ono to Celozrnné pečivo sním také není tak slavné. A to hlavně z důvodu, že se v souvislosti s celozrnným pečivem děje celá řada podvodů.

Například pekaři barví bílé pečivo karamelem, aby bylo hnědé a vypadalo jako z celozrnné mouky. Posléze ho posypou pár semínky a rázem z toho dělají zdravou potravinu. Odhalit takový podvod před koupí výrobku bývá mnohdy těžké.

Drtivá pečiva ze supermarketů navíc dovážená pečivo přes půlku Evropy a tady je vydávána za „čerstvé z naší pekárny“. Proto vydrží čerstvé pouze den upečení a pak je z něj guma.

Navíc platí to stejné jako u bílého pečiva, i když zde je to o něco mírnější. Opět se jedná o velice koncentrovaný zdroj energie. 100g celozrnného pečiva(cca 2 celozrnné rohlíky) obsahuje téměř 70g sacharidů.

A to bez jakéhokoliv namazání nebo obložení. Tím pádem v jedné svačině sníte opravdu značnou porci sacharidů, kterou by jste museli spotřebovat adekvátním energetickým výdejem, aby nedošlo k ukládání do zásob.

Když se tak nestane, tak je to jednoduché. Přebytečná energie jde do tuků. Celozrnné pečivo obsahuje sice poměrně dost vlákniny, vitamíny i zdravé tuky, ale tyto látky se dají získat i daleko lepší cestou. Inspirujte se například příkladem zdravého jídelníčku.

Co s tím dělat/nedělat?

Nejhorší věc, kterou můžete udělat jen konzumace pečiva na večeři nebo ve večerních hodinách. V těchto hodinách se již tolik nepohybujete a tím pádem nedochází k energetickému výdeji a opět se přebytečná energie ukládá do tuků.

Když už by jste se rozhodli pečivo konzumovat tak bych doporučil to opravdu celozrnné. Jak takové pečivo poznat? Musí to u něho být napsané. Například „Celozrnný rohlík“. Toto označení je totiž dáno zákonem a takový výrobek musí obsahovat alespoň 80% poctivé celozrnné mouky.

Takové pečivo neobsahuje žádný filtrovaný odpad. Nepleťte si toho označení s označením „vícezrnný, multizrnný, mnohozrnný“ apod. Toto označení je pouze podvrh a ve většině případů se bude jednat o produkty, které budou z velké části tvořeny špatnou bílou moukou.

Místo konzumace pečiva se soustřeďte na konzumaci bílkovin a zdravých tuků. Jako tip svým čtenářům dávám, aby si pořídili nějaké proteinový nápoj, který mohou snadno kdekoliv vypít a efektivně tím jednou za čas nahradit jedno denní jídlo.

Doporučení nad zlato

Ideální je, aby jste pečivo ze svého jídelníčku vypustili vůbec. Nedokážete si to představit? Jde to a věřte mi, že se budete cítit skvěle.

Můžete na to jít od lesa. Naučte se například dělat si svačiny bez pečiva. Nahraďte ho například bílým jogurtem, tvarohem, ovocem nebo zeleninou. Pokud pečivo ze svého jídelníčku odstraníte na dobro, tak mi věřte, že pouze tímto krokem zhubnete opravdu značně.

Moje rada tedy znít omezit konzumaci pečiva na minimum. Pokud ho chcete například Racio chlebíčky, tak ty také obsahují velké množství sacharidů. Tím pádem také rozhodně nebudou vhodné na večerní jídla. Jsou však vhodné na svačiny.

Doufám, že Vás tento článek přiměje alespoň trošku vymanit se ze zarytého myšlení, které je špatné. Ignorujte poznámky ostatních, že pečivo prostě potřebujete, a že musíte jíst od všeho trochu apod. Zkuste to třeba 14 dní naprosto bez něho a uvidíte sami ten zázrak.

Jen takové doporučení. Pokud si budete chtít dát jěště po večeři, protože budete mít hlad, tak si dejte zeleninu. Žádné šunky, žádný eidam, žádné máslo, žádný mazací sýr. To jsou věcí, které ničí Vaše zdraví. Přeji Vám mnoho úspěchů.

Pokud hledáte, jaké potraviny, které můžete koupit v supermarketu a budou zdravé, tak vám jistě pomůže článek zde na webu o TOP dvaceti potravinách v českých supermarketech.

Pečivo a dieta: vše co potřebujete vědět
4.5 (90%) 2 votes
Předchozí článekTOP 3 zdravé recepty ze špenátu
Další článek5 tipů jak hubnout na dovolené
Milan Pichlík
Jsem fanoušek zdravého životního stylu a rád o tom také píši. Baví mě psát články o hubnutí, nejrůznějších metodách jak zhubnout a pro tyto účely tvořím také jídelníčky. Dále jsem aktivní sportovec v nejrůznějších sportovních odvětvích. V neposlední řadě mě baví vařit, a proto píši i články s tématikou zdravých receptů. Čtením těchto článků se snad inspirujete a naučíte se také žít zdravým životním stylem a vybudujete si skvělou postavu.

Zanechte odpověď

Vložte komentář
Jméno