Ovesné vločky a hubnutí – jsou zdravé?

Ovesné vločky jsou poměrně zajímavé téma. Většina lidí se domnívá, že jsou velice zdravé a měly by patřit mezi základní prvky naší stravy. Pojďme se nyní podívat na pár pravd, které se za ovesnými vločkami skrývají.

Oves obecně snižuje cholesterol, obsahuje hodně vlákniny, takže se cítíme déle zasyceni, má velké množství sacharidů, které se postupně uvolňují. Zdá se tedy, že se jedná o správnou volbu na snídani místo obvyklých buchet, koláčů, koblih a dalších typicky českých snídaní.

Nicméně druhů ovsa je poměrně hodně a jsou mezi nimi značné rozdíly. Existují druhy ovsa, které by se nikdy neměly dostat na Vás stůl se snídaní. Nikdy.

Druhy a výhody ovsa

Ve své podstatě to co vidíte v supermarketech, tak to je obecně oves, ze kterého je odstraněna slupka. Je to hlavně z důvodu, že by příprava kaše s ovsem ve slupce trvala velice dlouho. Ovšem slupka obsahuje velké množství vitamínu, o které jsme touto naší „leností“ připravování.

Bohužel ovesné vločky se slupkou obvykle v supermarketu neseženete. Proto se budete muset spolehnout na tuto nabídku:

  • Válcované ovesné vločky
  • Krájené ovesné vločky
  • Instantní ovesné vločky

Rozdíl mezi krájenými a válcovanými ovesnými vločkami si můžete prohlédnout na obrázku:

Válcované vs. krájené ovesné vločky
Válcované vs. krájené ovesné vločky

Klinické studie dokazují, že konzumace ovesných vloček přispívá ke snížení cholesterolu. Je to hlavně z důvodu tzn. rozpustné vlákniny. To ovšem neznamená, že jsou ovesné vločky jediným zdroje rozpustné vlákniny. Pravděpodobně by jste jí našli i v jiných potravinách. Mezi další kladné vlastnosti patří to, že se jedné o komplexní zdroj sacharidů. O tom jsem mluvil už výše. Tyto sacharidy se postupně uvolňují během několika hodin, tím pádem jsou skvělé jako nastartování Vašeho metabolismu hned po probuzení a můžete z nich získat opravdovou „energii na celé dopoledne“. Z „vychvalovaných“ BeBe sušenek se značným podílem cukru a pouze cca 40% obilovin moc té zdravé energie nezískáte 🙂

Pozor na instantní kaše

Toto doporučení si vezměte k srdci. Až budete kupovat svoje ovesné vločky, tak kupujte opravdu čisté. Bez žádného cukru, sušeného ovoce a já nevím čeho všeho. Například Emco instantní kaše obsahují tolik cukru, že by jste potom museli uběhnout pořádnou vzdálenost, aby jste vyrovnali příjem energie.  Proto raději volte ovesné vločky jako například na obrázku:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

ovesne-vlocky-s-klicky

Ovesné-vločky-500-g

Jak si udělat ovesné vločky zdravější

Vločky sami o sobě nejsou plnohodnotné jídlo a tím pádem si je musíte něčím vhodným obohatit. Když je obohatíte smetanou, džemem, šlehačkou a já nevím čím vším, tak nemáte zdravou snídani, ale regulérní desert. Proto jsou vhodným doplňkem do ovesných vloček zdravé tuky z ořechů, mandlí, kokosového oleje apod. Dále můžete své ovesné vločky dochutit klasicky jogurtem, proteinovým práškem, mlékem, tvarohem apod. Pokud máte rádi snídani sladší, tak bych jako sladidlo rozhodně doporučil med a nebo rozmixovaný banán. Moje ideální snídaně tedy vypadá asi takto:

Tvaroh + mléko + banán + ořechy + chia semínka + goji semínky + med + ovesné vločky 

Toto všechno dám do mixéru a je to. Jednoduché, chutné, snadné.

To co se spousta lidí bojí zkusit je přidání ovesných vloček do vajíček! Zkuste to, je to opravdu vynikající. Nepotřebujete žádné pečivo, prostě jen sníte co máte na talíři. Obvykle si dávám 4 vejce (2 bílky a 2 celé vejce) a do toho přidám 40 – 80g ovesných vloček. Výborné!

To čeho by jste se měli vyvarovat je také konzumace ovesných vloček v odpoledních nebo nedej bože ve večerních hodinách. Jak už jsem říkal, tak vločky obsahují velké množství sacharidů, které se postupně uvolňují a tím pádem jsou opravdu nejvhodnější jako snídaně nebo dopolední svačina. Posléze máte totiž dostatek času, aby jste tuto energii využili.

Komentáře

  1. Hrubky bych Vám odpustila… 🙂 Ale ty zdravé tuky z kokosového oleje asi ne… Kokosový olej je dobrý maximálně do kosmetiky (a to opravdu je), ale určitě ne na požívání. Jedná se o tuky, které mají nejvyšší index aterogenity, laicky řečeno, má nejvyšší schopnost ucpávat tepny 🙁 Bohužel článků o tom, jak je kokosový olej úžasný a zdravý je plný internet, ale zkuste vyhledat názory odborníků… Například tento: https://blog.kaloricketabulky.cz/2014/09/mudr-marie-skalska-je-kokosovy-olej-skutecne-tak-zdravy-jak-se-rika/
    ale jsou samozřejmě i jiné články…
    Tak doufám, že kokosový olej není vaší hlavní součástí jídelníčku…. 🙂 Doporučila bych třeba lněný nebo dýňový…
    Jinak díky za tip jak zpracovat ovesné vločky, ty mám moc ráda 😉

    1. Petro kokosový olej je velice prospěšný zdraví, obsahuje zdravé tuky a ty nejsou dnes hrozbou a také MCT olej středně dlouhé řetězce.

  2. Dobrý den, zaujalo mě, že ovesné vločky z obchodu nejsou celozrnné (před lisováním jsou zrna zbavena obalové vrstvy). Nikde jinde jsem ale tuto informaci nenašla, pouze, že je zrno napařováno. Můžete prosím uvést zdroj tohoto tvrzení? Děkuji

  3. Tvaroh na snídani je blbost. Je zdravý a obsahuje spoustu bílkovin, ale ty jsou těžko stravitelné a dřív ho z těla dostaneme, než z něj absorbujeme všechny bílkoviny.

  4. Narazila jsem na tento starší článek a nedá mi to, abych nenapsala vlastní zkušenost. Pro mě jsou ovesné vločky potravinou, po které extrémně přibírám, kam se hrabe fastfood, sladkosti apod.
    Zkoušela jsem opakovaně jíst několik dní po sobě k snídani ovesné vločky, vždy jen přelité vodou, cca půl malé misky, a vždy jsem během těch dní šla velmi rychle váhově nahoru (cca 3 kila třeba za 5-6 dní). Jakmile jsem vločky vysadila, vrátila jsem se během pár dní zase zpět dolů ke své původní váze.
    Takže pozor na to, na každého vločky fungují jinak, já bych je jedla jen tehdy, kdybych potřebovala velmi rychle přibrat, jinak se jim vyhýbám jako čert kříži.
    K snídani mi nejvíc vyhovuje buď nic (ve stylu přerušovaného půstu, jako první jídlo až oběd) nebo když už něco, tak rozhodně proteiny + tuky (vejce, tvaroh, šunka). Sacharidy jsou až poslední možnost, ale každopádně ne vločky nebo obilninové kaše.

    1. Dobrý den, děkuji za váš názor. I ten můj se již za tu dobu trochu změnil. Budu muset článek upravit. Ať se daří! 🙂

Napsat komentář

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.