Bílkoviny a jejich skvělý účinek na hubnutí

0
1762

Jedná se o jeden ze základních kamenů vyváženého zdravého jídelníčku. Bílkoviny by měly být součástí Vaší každodenní stravy. Jsou totiž velice důležité při celém procesu hubnutí. Proč? Protože svým způsobem chrání svalovou hmotu. Jak? Více níže…

Proč jsou bílkoviny důležité při hubnutí?

V dietách lidé obvykle minimalizují příjem sacharidů, aby tělo muselo chybějící energii „brát“ z tuků. Tento proces má však nejeden negativní vedlejší účinek.

Při odbourávání tuků, vlivem nízkého příjmu sacharidů, dochází i redukci svalové hmoty. Zjednodušeně řečeno by se dalo říci, že spolu s tuky hubnete i svaly.

To je, ale věc, kterou nechce. Ne proto, že by jste chtěli být druhý Arnold, ale proto, že svalová hmota je důležitá pro správnou funkci kloubů a slouží i jako ochrana kostí. Tím pádem je důležité si svalovou hmotu uchovat s spíše jí naopak budovat.

Pozitivní efekt příjmu bílkovin je i takový, že zabraňuje obávanému JOJO efektu. Pokud Vás problematika jojo efektu zajímá, tak doporučuji článek – Jak hubnout bez jojo efektu? Naleznete tam rady jakým způsobem se JOJO efektu vyvarovat a na co si dát pozor.

Vedlejším efektem hubnutí je, že oslabujete svou imunitní systém a jste náchylnější na nemoci. Je proto důležité v dietách myslet i na zvýšený příjem kvalitních vitamínů, například z ovoce.

Jak tedy ochránit svou svalovou hmotu při hubnutí?

Ženy, svaly, hubnutíJe důležité si uvědomit, že bílkoviny nefungují jako zdroj energie. Proto by jejich příjem neměl tvořit většinu Vašeho jídelníčku, ale přibližně 12 – 20%. Primárními zdroji energie jsou tuky a sacharidy.

Svojí svalovou hmotu ochráníte tak, že bude v období diet konzumovat přibližně 0,8 – 1g bílkovin na 1 kg Vaší tělesné váhy. Může se zdát jako vysoké číslo, ale s tabulkou níže uvidíte, že existuje velká spousta přírodních potravin, které obsahují velké množství bílkovin. Konzumací bílkovin docílíte toho, že Vaše svaly budou lépe chráněny.

Bílkoviny jsou pro svaly důležité, protože je to jejich základní stavební jednotka. Proto třeba kulturisté konzumují takové množství bílkovin. Vám, jakožto lidem, kteří chtějí hubnout stačí vědět, které potraviny mají velkým obsah bílkovin při menším obsahu tuků a tím pádem budou pro Vás vhodné do redukčních diet.

Napřed si však uvedeme jaké druhy bílkovin vůbec máme, aby jsme potom mohli vybrat ty správné potraviny.

Je poměrně těžké udržet požadovaný příjem bílkovin z běžné stravy. Proto doporučuji koupit si některý z těchto proteinových koktejlů na hubnutí, které obsahují okolo 20 – 25g bílkovin v jedné odměrce.

Základní druhy bílkovin

Bílkoviny na hubnutí - sýry, vejce, mléko..Existuje několik dělení bílkovin, ale mezi ty mezi ty nejzásadnější patří dělení bílkovin na živočišné a rostlinné. To je tedy dělení dle původu. Další dělení je tom na bílkoviny plnohodnotné a neplnohodnotné.

Mezi ty plnohodnotné patří například vejce, mléčné výrobky, maso, ryby apod. Jedná se o druh bílkovin, který by měl tvořit Váš primární zdroj příjmu bílkovin. Obsahuje totiž ideální poměr esenciálních aminokyselin, které naše tělo potřebuje ke správné funkci. Jedná se o bílkoviny živočišné.

Druhým druhem bílkovin, který jsem zmínil, jsou bílkoviny neplnohodnotné, mezi které se řadí například luštěniny, brambory, obiloviny apod. Jedná se o bílkoviny rostlinné.

Bílkoviny jsou obecně tvořeny aminokyselinami, kterých se v našem těle vyskytuje hned 20 druhů. Některé z těchto aminokyselin si tělo nedokáže vyrobit samo a proto je nutné  je tělu dodávat ve stravě. Pokud Vás téma bílkovin více zajímá, tak si nich můžete dočíst více třeba na wikipedii.

Nejlepší přírodní zdroje bílkovin

Jak už bylo řečeno, tak zdroje bílkovin mohou být živočišné a rostlinné. Seznam níže uvádí zdroje bílkovin, které jsou vhodné do diet:

Obsah bílkovin Sýrech do 30% tuku v sušině

Olomoucké tvarůžky – 30 g / 100 g

Eidam 20% – 29 g / 100 g

Eidam 30% – 26 g / 100 g

Madeland light 30% – 27 g / 100 g

Stříbrňák 30% – 25 g  / 100 g

Balkánský sýr 30 % – 16 g  / 100 g

Cottage 20% – 12 g / 100 g

Obsah bílkovin v mase

Maso drůbeží – 23 g / 100 g

Maso hovězí libové – 19 g / 100 g

Maso vepřové libové – 18 g / 100 g

Ryby, mořské plody a jejich obsah bílkovin

Losos – 23 g / 100 g

Tuňák – 22 g / 100 g

Candát – 19 g / 100 g

Kapr – 18 g / 100 g

Ryby průměr – 15 g / 100 g

Hodnota bílkovin v tvarozích

Tvaroh bez tuku – 14 g / 100 g

Tvaroh polotučný – 18 g / 100 g

Tvaroh tvrdý – 29 g / 100 g

Bílkoviny v obiloviny

Pšeničné klíčky – 27 g / 100 g

Amarant – 18 g / 100 g

Celozrnný kuskus -14 g / 100 g

Ovesné vločky – 12 g / 100 g

Bílkoviny v luštěninách

Sója – 44 g / 100 g

Čočka – 25 g / 100 g

Fazole – 21 g / 100 g

Hrách – 21 g / 100 g

Cizrna -20 g / 100 g

 

Doporučoval bych také do Vašeho jídelníčku zařadit brokolici. Dle mého názoru je to jedna z nejzdravějších zelenin a neměla by tedy chybět ani u Vás na talíři. Přečte si tedy článek s třemi nejlepšími recepty z brokolice.

Bílkoviny a jejich skvělý účinek na hubnutí
4.7 (93.33%) 3 votes
Předchozí článekRozhovor: Opravdový příběh hubnutí paní Dany
Další článekPosilovací výzva II: Výdrž nade vše
Milan Pichlík
Jsem fanoušek zdravého životního stylu a rád o tom také píši. Baví mě psát články o hubnutí, nejrůznějších metodách jak zhubnout a pro tyto účely tvořím také jídelníčky. Dále jsem aktivní sportovec v nejrůznějších sportovních odvětvích. V neposlední řadě mě baví vařit, a proto píši i články s tématikou zdravých receptů. Čtením těchto článků se snad inspirujete a naučíte se také žít zdravým životním stylem a vybudujete si skvělou postavu.

Zanechte odpověď

Vložte komentář
Jméno