Je zelená pšenice skvělý doplněk zdravého životního stylu?

Mladá pšenice je prakticky vzato raná obilná tráva z pšenice.

Díky svým přínosům pro zdraví bývá často označována za superpotravinu.

Představuje novodobý trend, který má schopnost skvěle doplnit Váš zdravý životní styl.

Zajímá Vás, jak může tato rostlina ovlivnit Vaše zdraví? Toužíte zhubnout a poohlížíte se po vhodných doplňcích stravy?

Pak je pro Vás tento náš nový článek ideální volbou!

Na nic nečekejte a obohaťte se o všechny důležité znalosti o této zázračné rostlince.

Zelená superpotravina

Mladá pšenice je nabitá kombinací živin a vitamínů, které vhodně podpoří Vaši snahu o kvalitnější životní styl. Zahrnutím této rostlinky do Vaší stravy rozhodně nic nezkazíte, ba naopak.

Podívejme se na nejvýznačnější vitamíny a živiny, které Vám mladá pšenice poskytne:

  • vitamíny A, C, E, K
  • B komplex
  • železo
  • vápník
  • hořčík
  • proteiny
  • flavonoidy

Přínosy a účinky mladé pšenice

Zelená pšenice výrazně podporuje metabolismus a také urychluje spalování tuků. Proces hubnutí bývá často neúspěšný právě z důvodu nedostatku bílkovin, vitamínů, minerálů a snadno vstřebatelných živin.

Vyjma dodání těchto důležitých látek mladá pšenice zároveň brání překyselení organismu – díky své zásadité povaze zajišťuje celkovou acido-alkalickou rovnováhu. Tato rovnováha bývá někdy narušována zvýšeným příjmem ovoce a zeleniny.

Dalším pozitivním efektem mladé pšenice je proces detoxikace organismu. I z toho důvodu se tato rostlina často používá jako doplněk stravy při hydrocolon terapii, nebo-li pokrokové metodě střevní očisty.

Její účinky ocení zejména lidé trpící akutní gastritidou, zánětem žaludku a střev, žaludečními vředy a pálením žáhy.

Mladá pšenice působí v globále pozitivně na trávení, a je velkým pomocníkem i při redukci hmotnosti, což rozebereme podrobněji níže.

Obsahuje rovněž výrazně vyšší obsah vitaminu B12 než mladý ječmen. Hořčík v mladé pšenici také pomáhá korigovat krevní tlak a podporuje správné vyprazdňování střev.

Flavonoidy, někdy označované jako „vitamín P„, představují rostlinné látky – přesněji řečeno produkty látkové přeměny rostlin. Pro náš organismus jsou prospěšné z toho důvodu, že fungují jako podpora zdraví našeho nervového a kardiovaskulárního systému.

Mladá pšenice je přírodním koncentrátem živin bez dalších přísad, barviv nebo konzervantů. Tyto atributy má společné s další podobnou rostlinou – inspirujte se také dodatečnými informacemi v článku o prospěšnosti zeleného ječmene.

Nápoj z mladé pšenice ve skleničce s brčkem, a mladá pšenice v květináčku
Zdroj: modernfarmer.com

Shrňme si bodovitě nejvýznačnější benefity mladé pšenice:

  • čistí trávicí trakt a detoxikuje organismus
  • podporuje střevní peristaltiku a působí proti zácpě
  • pomáhá při hubnutí
  • pomáhá proti celulitidě
  • účinně neutralizuje překyselení organismu
  • zvyšuje hladinu hemoglobinu
  • snižuje krevní tlak
  • redukuje hladinu cholesterolu a cukru v krvi
  • vyživuje a podporuje játra a ledviny
  • podporuje léčbu nemocí dýchacího ústrojí
  • urychluje hojivé procesy
  • působí blahodárně na nervový systém
  • pomáhá při chronické únavě
  • potlačuje problémy spojené s menopauzou

Pěstování a zpracování

Mladá pšenice je sklízena ze zelených výhonků pšenice, kdy je kladen velký důraz na zachování komplexu všech živin, které obilnina poskytuje. Narozdíl od lisovaných extraktů si zachovává plně rozpustnou vlákninu a není dodatečně konzervována.

Označení „Organic Certified“ je zárukou šetrného způsobu pěstování a následného zpracování, s ohledem jak na produkt samotný, tak i na přírodní prostředí, ve kterém byla rostlina vypěstována.

Dopřávejte si jej pokud možno v co nejpřírodnějším stavu, v jakém ho sama příroda sama stvořila.

Zelená pšenice a hubnutí

Jak jsme si již řekli, mladá pšenice působí výrazně pozitivně i na naši střevní peristaltiku, což skvěle podpoří Vaši snahu zdravě zhubnout.

Vhodnou volbu mladá pšenice představuje i díky faktu, že má schopnost celkově nastartovat náš metabolismus, a pomáhá udržovat ho v optimálním chodu.

Správně fungující látková výměna organismu je naprosto esenciální v případě, že se snažíte pár kil shodit. Mladá pšenice také obsahuje řadu aktivních enzymů – zejména pak důležitý enzym superoxiddismutázu, který přispívá z velké části schopnosti neutralizovat volné radikály a poskytovat buňkám ochranu.

Kalorická hodnota tohoto doplňku stravy je velmi nízká a obsah tuků je nulový – tudíž se nemusíte obávat nadbytečného energetického příjmu. Naopak Vám doporučuji mladou pšenici do dietní stravy zařadit, jelikož může vhodně doplnit Váš jídelníček a vybalancovat tak případný nedostatek vitamínů a minerálů.

Zrnka pšenice, mladá pšenice v misce, a nápoj z mladé pšenice ve skleničce s limetkou
Zdroj: www.healthessentials.co.za

Kosmetické využití mladé pšenice

Mladá pšenice překvapivě není využívána jen jako konzumovatelný doplněk stravy. Lze z ní zhotovit různé kosmetické přípravky a doplňky, jako například mýdla, esence do koupele, tělová mléka, krémy, pleťové masky, nebo peelingy.

Sloužit může rovněž jako přírodní zelené barvivo.

Suplementace a dávkování

Mladou pšenici lze konzumovat jak v čerstvé formě, tak i jako tablety, kapsle, nebo prášek zkombinovaný s čerstvou vodou. Doporučuji užívat doplňky stravy z mladé pšenice ráno a na lačný žaludek, v kombinaci s čistou kohoutkovou vodou.

Za sebe osobně mohu doporučit šťávu z mladé pšenice BIO.

Zelené potraviny

Mladá pšenice patří do kategorie takzvaných zelených potravin, ke kterým patří určité zelené druhy zeleniny (saláty, špenát, bylinky…), ale například i řasy. O jedné konkrétní z nich si například můžete přečíst v naší recenzi, která popisuje vliv chlorelly na zdraví.

Obchod Vitalvibe.cz nabízí mimo této šťávy i produkt zvaný spirulina křupavá – jde o esenci ze sladkovodní řasy, která je rovněž nabitá důležitými vitamíny a může Vám vhodně pomoci ve zkvalitnění životního stylu.

Další vhodnou stránkou, která poskytuje kvalitní produkty je i Blendea – jeden z výrobků od tohoto poskytovatele si rozebereme blíže:

Dávkování nápoje Blendea

Pro dospělé je doporučena 1-2 čajové lžičky (3 – 6 gramů), 1-2x denně. Roztok zalijte 200 ml vody a vypijte, pokud možno naráz.

V rámci užívání toho přípravku si zajistěte dostatečný přísun tekutin během dne.

V prvních 10ti dnech je také vhodné užívat mladou pšenici v menším množství – vzhledem k pročišťování organismu totiž můžete krátkodobě pozorovat zhoršení pleti a další příznaky detoxikace, jako nevolnosti, bolesti hlavy, zvýšenou teplotu, zácpu nebo průjem.

Původ a složení mladé pšenice

Mladá pšenice byla ve skutečnosti objevena již zhruba 5000 let zpátky ve starověkém Egyptě. Již tehdy lidé seznávali, že konzumace této rostlinky podporuje pozitivně jejich zdraví.

Kde však sehnat nejvhodnější produkty z mladé pšenice v dnešní době?

Jeden z nejkvalitnějších extraktů z mladé pšenice pochází z úrodných plání Nového Zélandu, které jsou ideálním místem pro jeho pěstování. Pěstuje se v té nejčistší přírodě, zasažené jen minimálně průmyslem a znečištěním.

Půda je zde velice úrodná, dobře vyživená a zavlažovaná čistou vodou. Díky tomu si rostlina zachovává veškeré přírodní vlastnosti a disponuje nezaměnitelným svěžím aroma.

Jestliže Vás zaujala zmínka o těchto vysoce kvalitních produktech, mrkněte se na zahraniční stránky sevenhillswholefoods.com, kde naleznete spoustu přírodních a čistých prodktů, které vhodně podpoří Váš zdravý životní styl.

Vzhledem k čistě rostlinné povaze nabízených suplementů jsou veškeré tyto produkty vhodné i pro vegany a vegetariány.

Tabulka vyobrazující nutriční hodnoty mladé pšenice
Nutriční hodnoty mladé pšenice

Mladá pšenice není pro každého

V rámci užívání mladé pšenice lze očekávat jisté projevy detoxikace, jak jsme si pověděli výše. Jestliže Vám téma detoxu a očisty celkově moc neříká, osvěžte si paměť a pročtěte si také můj související článek o správné detoxikaci organismu.

Existují však i nějaká další rizika, která by byla spojená s touto rostlinou? A je její užívání vhodné pro každého člověka?

Tomuto doplňku stravy byste se rozhodně měli vyhnout v případě těhotenství, nebo když kojíte. Problémem totiž může být jistá úroveň kontaminace bakteriemi z čerstvé půdy, se kterými se tělo novorozence nebo kojence nemusí správně popasovat.

Zároveň logicky i mladou pšenici vynechte v případě, že trpíte alergií na pšenici!

Potenciální škodlivost zelené pšenice

Jisté studie tvrdí, že obsah lektinů v této rostlině může mít neblahý vliv na náš trávicí systém.

Co jsou lektiny? Konkrétně jde o aglutininy z pšeničkých klíčků (WGA). Představují látky, které plní obrannou funkci pro rostliny, v nichž jsou obsaženy. Tyto pro člověka nemají žádnou validní nutriční hodnotu a bývají mnohdy předmětem sporů a spekulací, týkajících se našeho zdraví.

WGA látky mohou poškodit trávicí systém a vyvolat v našem organismu imunitní reakci. Tato látka má rovněž schopnost fungovat jako inzulin, díky čemuž dochází k transformaci energie ze sacharidů do formy zásobních tuků. To následně vede k nechtěnému nabrání váhy.

Důležitost správné sklizně

Je však nutné uvést na pravou míru fakt, že lístky pšeničné trávy lektiny neobsahují, tudíž leckdy mohou být tyto zastrašující informace zcestné.

Je zcela zásadní, aby byla mladá pšenice sklízena správně.

Lístky musí být velmi mladé, a semínka obsahující gluten by měly v době sklizně být stále pod zemí – za těchto podmínek se nemůže stát, aby sklizená pšenice obsahovala nežádoucí lektiny.

Následující fotka zobrazuje z hlediska sklizně nevhodné stádium mladé pšenice:

Vypěstovaná mladá pšenice s viditelnými pšeničnými klíčky - forma nevhodná z hlediska zdravotních benefitů
Zdroj: andisway.com

Spornost některých benefitů

Naše těla nejsou konstruována tak, aby byla schopna kvalitně strávit a využít chlorofyl – nejsme býložravci. Právě z toho důvodu je spousta doplňků stravy nabita spíše chlorofylinem (látkou, která je syntetizována právě z chlorofylu, a naše tělo je schopno ji zpracovat).

Často propagovaný benefit, týkající se vysokého obsahu chlorofylu v mladé pšenici, tedy pro člověka ve skutečnosti nepředstavuje žádnou zásadní přidanou hodnotu. Může maximálně velice vhodně fungovat jakožto marketingový tah, na který spousta lidí ráda uslyší.

Ohledně výhod mladé pšenice se také často mluví o prospěšných enzymech, kterými tato rostlina disponuje. Rostlinné enzymy však fungují převážně jakožto obranné látky daného organismu.

Jestliže se zamyslíte, proti čemu se rostlina může potřebovat bránit, dojdete k závěru, že vůči predátorům. Predátory v tomto kontextu představujeme i my sami. Je tedy vcelku logické vyvození, že tyto rostlinné enzymy nám nebudou dělat žádnou prospěšnou službu.

Rostlinné enzymy ve většině případů fungují jako inhibitory – tedy látky zpomalující určité reakce. Rostlina se tedy v mnoha ohledech „spoléhá“ na fakt, že jestliže Vašemu trávicímu traktu neučinila žádné dobro, příště se k ní už nevrátíte.

V rámci této problematiky opět důrazně doporučuji zjišťovat si důkladně informace nejen o potravinách, ale i o suplementech, do kterých se chystáte investovat své finance!

Doporučená četba

V jednom ze svých předešlých článků jsem již zmínila skvělou naučnou knihu, která popisuje veškerá úskalí týkající se týkají konzumace pšenice. Utvořte si vlastní perspektivu a doplňte ji informacemi z knížky Wheat Belly od Dr. Williama Davise.

Kniha Wheat Belly od Dr. Williama Davise
Zdroj: picklesnhoney.com

Závěrem

Je nutné brát v potaz, že ani se suplementací mladé pšenice rozhodně není vhodné flákat příjem zeleniny a důležitých živin ve stravě. A to platí i za předpokladu, že daný přípravek údajně pokryje Vaši denní doporučenou dávku určitých živin.

Mladá pšenice bezesporu představuje výborný doplněk vyvážené stravy; avšak není vhodnou volbou stavět jej na piedestal a spoléhat se na to, že za Vás udělá vše.

V žádném případě nezpomínejte na řádnou a vyváženou stravu. Jestliže nevíte, odkud se v rámci výživné fitness stravy odpíchnout, vřele Vám doporučuji náš článek o zdravém jídelníčku.

Především jezte zdravě, dodržujte řádný pitný režim a hýbejte se.

Zdraví máme všichni jen jedno!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.