5 tibetských cviků krok za krokem (výsledky a zkušenosti)

Chcete být zdraví, fit a mít plno energie? Vyzkoušejte cvičení Pět tibeťanů!

Milionům lidí na světě tyto cviky také pomáhají získat jejich vysněnou postavu. 

Cvičení není nijak náročné. Osvěží vaše tělo i mysl a přinese klid do vašeho života. 

Napijte se z této “Fontány mládí” a pojďte si s námi zacvičit!

Co je cvičení Pět tibeťanů

Předem je nutné si uvědomit, že se jedná spíše o meditativní způsob pohybu, kdy dochází k práci s celkovou energií těla. 

Od jiných druhů cvičení, která slibují snížení váhy, se tibetské cviky liší zaměřením se na správnou funkci organismu, která vede k psychické pohodě. Formování postavy je spíše vedlejším efektem celého procesu.

Tato forma pohybu a zároveň meditace je stará už více než 2500 let. Cvičení je tvořeno z jednoduché sestavy 5 kroků. Jedná se o cviky tibetské jógy, které jsou vhodné pro ženy i muže a které můžete dělat z pohodlí svého domova bez pomoci trenéra. 

Legenda hovoří o britském průzkumníkovi, který se těmto cvikům naučil v himalájském klášteře od tibetských mnichů. Tito mnichové průzkumníka zaujali, protože se, i přes svůj vysoce pokročilý věk, těšili z vynikajícího zdraví. 

Myšlenka pěti tibetských cviků se ve společnosti začala šířit díky Peteru Kelderovi, který jednotlivé kroky propagoval v roce 1939 ve své publikaci The Eye of Revelation. Na tomto základě byla později vydána kniha Pět tibeťanů, ve které popisuje způsob cvičení učitel jógy Christopher S. Kilham.

Můžeme říci, že jednotlivé kroky 5 tibeťanů jsou jakýmisi obřady, kde je každý obřad věnován jednomu z energetických polí v našem těle. V hindštině se těmto polím říká čakry a v těle jich máme celkem sedm.

Tato energetická pole se podílejí na funkci orgánů a žláz, které regulují mnoho mechanismů v těle a ovlivňují také proces stárnutí. Cvičební sestava také normalizuje hormonální nerovnováhu v těle, která má vliv na naši vitalitu a pohodu. 

Chcete vyvážit své čakry, zastavit stárnutí a vyléčit své tělo? Postačí, když se 5 tibeťanům budete věnovat 10 minut denně!

Učitelé jógy se shodují, že jsou jednotlivé kroky tohoto cvičení skutečně velmi jednoduché, dohromady však mají silný energetický efekt, který posiluje každou buňku v těle.

“Pět tibeťanů je jednoduché, praktické, efektivní a mysl i tělo měnící cvičení. Pokud chcete omládnout, zůstat v klidu, cítit se vitálnější, pružnější a jednoduše vypadat jak nejlépe to jde, existuje nový způsob, který trvá jen několik minut denně, ale ovlivní vás na celý život.” 

– Dr. John F. Demartini

Pozitivní účinky Pěti tibeťanů

Možná jste se zalekli toho, že budete tibeťany muset provozovat každý den. 10 minut ale není tak dlouhá doba a vezměte na mysl, jak velké výhody vám tato krátká doba cvičení přinese.  

Co můžete získat?

  • mladší vzhled
  • vyrovnanou mysl
  • větší spokojenost, veselost
  • klid v duši, bezstarostnost
  • silnější imunitní systém
  • správnou funkci vnitřních orgánů
  • odstranění nervozity, neklidu, úzkosti
  • zmírnění depresivních stavů
  • zformovanou postavu
  • posílení svalů, nejen v oblasti zad
  • zlepšení soustředění
  • úlevu od bolesti kloubů a jejich ztuhlosti
  • větší fyzickou i psychickou sílu
  • zlepšený krevní oběh
  • lepší spánek

Pomáhá zhubnout?

Samotné praktikování cviků možná nemusí někomu připadat jako velké posilování, při kterém by bylo možné zhubnout. Je to ale možné! 

Jako každý pohyb i tento může pomoci při spalování tuků a formování postavy. Vaše tělo se zpevní a vy budete ve větší psychické pohodě. 

Pět tibeťanů může na každého jedince působit jinak. Někdo hubnout může, jiný nemusí. Obecně se ale lidé shodují na několika životních změnách, které jim cvičení přineslo.

Lidé, kteří se před zahájením pěti rituálů nepohybovali, mohou po několika dnech praktikování jednotlivých kroků zaznamenat větší úbytek na váze

Ti, kteří se před cvičením už nějakému pohybu věnovali, také zhubnou. Úbytek váhy je ale o něco menší než v případě první skupiny. 

Někteří lidé pomocí tibetských cviků nezhubnou, ale mohou zaznamenat pevnější a plošší bříško, a to díky správnému dýchání a zapojení břišních svalů, které do té doby nebyly tolik používány. Stejně tak dochází ke zpevnění horních paží, stehen a hýždí

U lidí, kteří cviky začali praktikovat, bylo také zaznamenáno, že sami od sebe začali jíst zdravěji. Díky Pěti tibeťanům začali pociťovat, že je jejich energie “čistější” a chtěli svou čistotu podpořit i uvnitř těla, a to za pomoci vyváženého jídla. Dostali tedy větší chuť jíst zdravěji, aniž by se do toho museli nutit. 

Výhodou cvičení je také posílení smyslu pro disciplínu. Naučíte se pravidelně pohybovat několik minut denně. Tento pohyb se následně stane vaší rutinou a nakonec nezbytností, na kterou se budete každý den těšit. Tato disciplína se pak může projevit také v dalších oblastech vašeho života. 

Na základě silnějšího smyslu pro disciplínu, zmizí tendence prokrastinovat a odkládat úkoly na později. Člověk se stane celkově aktivnějším, což může vést k úbytku na váze.

Tibetské cvičení o pěti krocích zvyšuje energii člověka. Ten má pak chuť více se účastnit dění okolo něj. Má chuť chodit do přírody, trávit čas s přáteli, více se věnovat dětem a celkově toho začne zvládat mnohem více, protože se tak rychle nevyčerpá. Bude mít chuť do života a do poznávání nových věcí. 

Pokud chcete zrychlit metabolismus a zhubnout, s Pěti tibeťany nešlápnete vedle. 

Pět tibeťanů krok za krokem

Jak cvičit Pět tibeťanů, aby to mělo skutečně smysl? 

Pokud chcete dosáhnout zaručeného efektu, snažte se provádět jednotlivé cviky každý den. Ukážeme vám, jak postupovat krok za krokem tak, abyste dosáhli požadovaných výsledků.

Vaším cílem bude dosáhnout 21 opakování každého jednotlivého cviku neboli obřadu denně. Začátečníci by ale měli začínat pomalu, tedy každý krok opakovat 2-3x a postupně opakování zvyšovat. Kdy opakování navýšíte, záleží na vás, na vašem pocitu a síle. Doporučuje se navyšovat o jedno až dvě opakování týdně. 

Dejte si na čas. Nikam nespěchejte, ať si neublížíte. Celé je to o pomalém a postupném rozproudění energie ve vašem těle. Vnímejte každý jednotlivý pohyb a nádech. Vnímejte své pocity, mysl a tělo. 

S dýcháním je to stejné, jako u jiných cvičení. Při provádění cviku se nadechnete a vydechnete s uvolněním, tedy při dokončování cviku a návratu do počáteční polohy. 

Pokud si nejste jistí, jak začít, můžete se inspirovat videem Pět tibeťanů pro začátečníky, které vám pomůže dělat jednotlivé kroky správně.

Obřad č. 1

První obřad tibetských cviků pomáhá rozproudit čakry a nastartovat organismus.
zdroj: healthline.com

Doporučujeme vám pořídit si karimatku nebo jinou měkkou podložku, na níž budete cvičit. Budete se tak cítit pohodlněji, jelikož většina cviků se odehrává na zemi. 

Účelem prvního kroku je rozproudit čakry. U tohoto cvičení můžete pocítit mírnou závrať, proto cvičte v prostoru, kde je od vás nábytek v dostatečné vzdálenosti. Pokud máte obavy, že byste si ublížili, zkuste poprvé cvičit v přítomnosti partnera nebo někoho z přátel.

Postup: 

  • Stůjte zpříma. 
  • Natáhněte ruce směrem ven tak, aby byly rovnoběžně s podlahou a dlaněmi miřte dolů.
  • Začněte se točit směrem doprava, ve směru hodinových ručiček. 
  • Hlavu držte rovně, nepředklánějte se. 
  • Oči mějte otevřené a při otáčení se dívejte k zemi. 
  • Opakujte 3-21x v závislosti na vaší pokročilosti. 
  • Pokud vám začne být slabo, nevolno nebo pocítíte závrať, zastavte se. Postupem času si zvyknete, vaše síla se bude zvyšovat a tělo vám umožní točit se častěji.
  • Doporučuje se netočit se více než 21x. Mohlo by dojít k přílišné stimulaci čaker. 

Obřad č. 2

Druhý krok z Pěti tibeťanů zpevňuje břišní svalstvo.
zdroj: healthline.com

U druhého kroku je důležité hluboce a pravidelně dýchat. Dýchání nijak neurychlujte a snažte se dýchat stejně intenzivně a ve stejném rytmu při každém opakování. 

Postup: 

  • Lehněte si na záda a ruce položte podél těla dlaněmi dolů. 
  • S nádechem zvedněte hlavu a přiložte bradu k hrudi. 
  • Současně s předešlým krokem, zvedněte také nohy. Nekrčte kolena. Nohy musí být rovné. Vytvoříte tak vizuálně písmeno “J”. 
  • Nyní vydechněte a pomalu položte hlavu i nohy do výchozí polohy. Uvolněte všechny svaly v těle. 
  • Znovu opakujte. 
TIP: Ze začátku možná nebude snadné narovnat nohy. Zkuste kolena krčit co nejméně. Můžete také nohy dávat nahoru pokrčené a vyrovnat je až v horní poloze.

Obřad č. 3

Třetí tibetský cvik pomáhá protáhnout trup a otevřít svou hruď pozitivní energii.
zdroj: healthline.com

Stejně, jako u obřadu č. 2, také tady je nutné hluboké a pravidelné dýchání. 

Máte-li problém se soustředěním, můžete tento obřad praktikovat se zavřenýma očima, což vám umožní zaměřit pozornost více na sebe.

Postup: 

  • Klekněte si na podlahu. Nohy mějte rozkročené v šířce ramen.
  • Narovnejte se zpříma a vypněte hrudník. 
  • Své dlaně položte na zadní stranu stehen těsně pod hýždě.
  • S nádechem sklopte hlavu dozadu a zahněte páteř. Představujte si, jak se váš hrudník otevírá. 
  • S výdechem sklopte hlavu dopředu a bradu sklopte co nejvíce směrem k hrudi. 
  • Při opakování držte ruce stále na zadní straně stehen. 

Obřad č. 4

Záda posílí a protáhne čtvrtý cvik z pěti tibeťanů.
zdroj: healthline.com

Stejně jako u předešlých dvou obřadů i tady dodržujte pravidelné hluboké dýchání ve stejném rytmu. 

Během celého obřadu byste měli udržet své ruce na stejném místě. Nikam se neposunujte.

Postup:

  • Posaďte se na podlahu a roztáhněte narovnané nohy do šíře ramen. 
  • Dlaně položte, podél svého těla, na podlahu. Prsty směřujte dopředu. 
  • Narovnejte záda a položte bradu k hrudníku. 
  • S nádechem sklopte hlavu dozadu a současně zvedejte své boky směrem od podlahy. 
  • Stejně tak pomalu ohýbejte kolena, dokud nejste v pozici stolu (mostu). 
  • Záda mějte stále narovnaná a hlavu mějte mírně nakloněnou dozadu (směrem k podlaze). 
  • Zatáhněte svaly a na moment zadržte dech. 
  • Vydechněte, uvolněte svaly a vraťte se do výchozí polohy. 
  • Opakujte.

Obřad č. 5

Pátý cvik z pěti tibeťanů celé cvičení uzavře a říká se mu také Dva psi.
zdroj: healthline.com

Pokud se věnujete józe, znáte cvik Pes hlavou nahoru a Pes hlavou dolů. V tomto obřadu se tyto dva cviky spojují. Z tohoto důvodu se pátému obřadu říká také Dva psi. 

Dýchejte pravidelně, zhluboka a ve stejných časových intervalech. 

Postup: 

  • Sedněte si na podlahu a zkřižte nohy (tzv. do tureckého sedu).
  • Dlaně položte před sebe. 
  • Rukama se opírejte o zem, prsty mějte mírně od sebe, zatímco své nohy narovnejte za sebe. Nohy, rozkročte do šířky ramen. 
  • Ruce i nohy máte narovnané, stejně tak jako svou páteř. Jste stále v narovnané poloze. Vizuálně připomínáte ležící písmeno I. 
  • Své nárty máte položené na zemi. 
  • Hlavu zvedněte směrem k nebi, jako pes, který se dívá nahoru. 
  • Nadechněte se a s nádechem zároveň zvedněte boky. Nyní připomínáte trojúhelník. 
  • Svou bradu sklopte směrem k hrudníku. Nyní jste v pozici psa hlavou dolů. 
  • Vydechněte a přesuňte se zpět do první pozice Psa hlavou nahoru. 


Další české i zahraniční video návody
, jak správně postupovat, při praktikování pěti tibeťanů, najdete například na youtube.
.

Pět tibeťanů nebo pozdrav slunci?

Možná jste narazili na jógové cvičení Pozdrav slunci, které stejně, jako Pět tibeťanů pomáhá probudit vaše tělo. Jedná se o sekvenci 12 kroků, které, přibližně po třicetivteřinových intervalech, několikrát opakujete.

Tento druh jógy dodává energii a je vhodné praktikovat jej ráno, pokud se chcete skutečně nastartovat. 

Pozdrav slunci vám dále pomůže:

  • zlepšit zdraví srdce a posílit imunitu
  • pomůže zhubnout
  • navrací psychickou i fyzickou rovnováhu
  • zlepšuje funkci ledvin
  • podporuje trávení 
  • zlepšuje pleť 
  • podporuje správnou funkci nervového systému
  • uklidňuje

Postupujte podle jednoduchých kroků na videu a zacvičte si Pozdrav slunci. 

Chcete-li účinky pěti tibeťanů ještě více posílit, můžete jej zkombinovat právě s Pozdravem slunci. Tyto dvě cvičební metody není nutné oddělovat. Můžete je spojit a plynule přejít z jednoho postupu ke druhému. 

Pro koho nejsou cviky vhodné

Stejně, jako je tomu u mnoha jiných cvičení, platí i zde pravidlo postupného přidávání zátěže a vysoké opatrnosti

Pokud jste začátečníkem, začínejte pomalu a nejlépe za přítomnosti druhé osoby. Nepřepínejte se a opakování navyšujte po malých dávkách.

Máte-li jakékoliv zdravotní komplikace, jako jsou problémy se srdcem, dýchací problémy, neurologické poruchy, opakující se závratě, nevolnosti nebo například problémy s vysokým tlakem, poraďte se se svým ošetřujícím lékařem. Ten vám poradí, zda je pro vás tento typ pohybu vhodný. 

Těhotným ženám se uvedené cviky příliš nedoporučují, jelikož otáčení a ohýbání nemusí být jak pro nastávající maminku, tak pro plod bezpečné. 

Další rizikovou skupinou jsou také osoby, které podstoupily operaci v posledních šesti měsících. 

Jak zvolit správnou stravu

Strava u cvičení 5 tibeťanů se nijak extrémně neliší od stravy při jiných formách tréninku. 

Pokud chcete tento způsob pohybu využít pro snížení váhy, doporučujeme vám přidat ještě jiné druhy cvičení, oblíbený sport nebo do svého programu jednoduše zařaďte více procházek v přírodě.

Důležité je také jíst zdravě a vyváženě. Ve vašem jídle by nemělo chybět světlé maso, zelenina, ovoce, ořechy, semena, luštěniny nebo například mléčné výrobky. 

Vyhněte se průmyslově zpracovaným potravinám, které jsou plné chemie, sladkostem, alkoholu, příliš tučným jídlům, uzeninám a bílé mouce.

Místo litrů kávy si dopřejte raději několik šálků bylinného nebo zeleného čaje a denně vypijte spoustu čisté vody.

TIP: Zjistěte, jaké zkušenosti mají s 5 tibeťany ostatní.

Pět tibeťanů je sestava pěti kroků, která je vhodná, pokud chcete svému tělu dopřát oživující energii. Může vám pomoci odstranit fyzické potíže a zlepšit fungování celého organismu. 

Pokud vás čeká náročný den, můžete tibetské cviky použít, jako startér, který vás na vše připraví a pomůže vám zachovat klidnou mysl a rozvahu. 

Jestliže je náročný den už za vámi, pomůže vám cvičení, očistit vaše tělo i mysl od stresu, úzkosti a negativních myšlenek. 

Udělejte něco pro své zdraví a zařaďte do svého denního rozvrhu cvičení Pět tibeťanů. Výsledky stojí za to!

Další zajímavé tipy

Napsat komentář

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.