Cvičením tabaty se dají skvěle spálit tuky. Jak na to?

Slyšeli jste už někdy o tom, že existuje tabata cvičení?

V podstatě se jedná o náročný, ale přitom velice efektivní intervalový trénink, jenž má pozitivní dopad na aerobní a anaerobní kondici.

První tabata cviky vznikly už v roce 1996, a to díky jednomu japonskému profesorovi.

Historie tabata cvičení

V roce 1996 vznikla jedna z nejvýznamnějších tréninkových metod.

Za jejím zrodem stojí japonský lékař a profesor Izumi Tabata, po němž cvičební technika dostala také svůj název.

Tabata se svým vědeckým týmem prováděl výzkum na dvou skupinách sportovců. První skupina trénovala středně intenzivního intervalového tréninku, zatímco druhá skupina podle vysoce intenzivního

První skupina cvičila pět dnů v týdnu po dobu šesti týdnů, přičemž každý trénink trval vždy 1 hodinu.

Druhá skupina trénovala pouze čtyři dny v týdnu po dobu šesti týdnů a každé cvičení trvalo 4 minuty a 20 sekund (s 10 sekundovými přestávkami mezi každou sadou cvičení).

Výsledky dopadly tak, že první skupina zlepšila svou aerobní kondici (kardiovaskulární), ale cvičení nemělo takřka žádný vliv na anaerobní systém (svaly). Druhá skupina zaznamenala mnohem větší zlepšení, co se týče aerobní kondice. Zároveň došlo ke zlepšení anaerobního systému, a to o 28 %.

Z tohoto výzkumu tedy vyplývá, že vysoce intenzivní intervalové tréninky mají na aerobní a anaerobní systém mnohem lepší dopad.

Jak probíhá tabata cvičení?

Cvičíte při maximální intenzitě, ovšem pouze krátkou dobu. Tabata je mnohem efektivnější než dlouhé tréninky, které jsou založené na střední a nízké intenzitě.

Určitě dbejte na to, abyste dodrželi poměr cvičení a odpočinku. Tabata metoda má tento poměr 2:1, zatímco klasické fitness tréninky mívají tento poměr 1:3.

Tabata cvičení rychle a účinně spaluje přebytečné tuky
zdroj: 8fit.com

Intenzivně cvičíte ve 20 sekundových úsecích, což znamená, že během takto krátkého času musíte udělat co nejvíce opakování. Poté si na 10 sekund odpočinete, a pak pokračujete opět 20 sekundovým cvičením.

U každého cviku se provádí vždy 8 sérií, a tím pádem vám cvičení každého cviku nezabere více než 4 minuty, a přesto budete více vyčerpaní než po hodinovém tréninku s nízkou intenzitou. Podívejte se na týdenní tréninkový plán, podle něhož můžete tabatu cvičit.

Podívejte se, jak může vypadat workout, během něhož zapojíte všechny svaly. Tabata video vás inspiruje: 

Výhody

Už víte, co je cvičení tabata, tak se ještě podíváme, jaké má pozitivní dopady na váš organismus a tělo jako takové.

Zlepšíte aerobní a anaerobní výkonnost, takže dojde k rychlejšímu a efektivnějšímu spalování tuků.

Při aerobním tréninku začíná tělo využívat tuky a glukózu, spálí se tím tukové zásoby a potrénujete i kardiovaskulární systém. Zatímco anaerobní cvičení zlepší vaši sílu, vytrvalost a rychlost.

Už si nemusíte stěžovat, že na cvičení nemáte čas, protože tabata vám zabere pár minut denně, a přitom efektivně zredukujete tuky, zvýšíte svou sílu a zlepšíte kondici. Potěší vás také všestrannost, tedy je tabata cvičení pro muže i ženy.

Pro koho je tabata vhodná?

Protože se jedná o náročný trénink, doporučuje se především zaběhlým sportovcům, kteří předtím už někdy něco cvičili a prováděli jakoukoliv aktivitu.

Jestliže jste začátečníci, zpočátku cvičte méně opakování a zvolte si spíše jednoduché cviky. V případě, že se chcete zbavit pár kil, může vám pomoct právě tabata cvičení. Video ukazuje cviky pro začátečníky:

Předtím, než se pustíte do tréninku, se rozhýbejte a protáhněte, což platí snad u jakéhokoliv druhu cvičení. S

tejně tak nepodceňujte ani protažení po workoutu, neboť tím zabráníte nepříjemným bolestem svalů v následujících dnech. Zároveň se lépe odplaví kyselina mléčná.

Cvičte poctivě, jinak potom trénink nemá vůbec žádný smysl.

Chcete dosáhnout opravdu skvělých výsledku? Zapomínat byste tedy neměli ani na stravování, o kterém si můžete přečíst více v tomto článku

Jaké cviky vybrat?

Internet je plný inspirace, existuje opravdu hodně druhů cviků, přičemž každý se zaměřuje na jinou partii těla. Ideální však je jednotlivé cviky střídat, je totiž neefektivní zaměřovat se jen na jednu problematickou část těla.

Některé z cviků určitě znáte, jako jsou nůžky, sklapovačky, angličáky, sedy-lehy, kliky, dřepy s výskokem a podobně.

Potom jsou ty méně známé, mezi něž patří sumo dřepy, sprint na místě, dynamické prkno, jumping jack. 

Napsat komentář

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.