Co by vám nemělo chybět, pokud chcete fitness podomácku?

Přemýšleli jste nad domácí posilovnou?

Odrazuje vás však myšlenka, že za stroje zaplatíte desetitisíce?

Nemusíte se ničeho bát, domácí posilovna vás nemusí vyjít draho, pokud víte, jak na to.

Už se nemusíte trmácet přes celé město, abyste si šli zacvičit.

Stejně tak se vyhnete přeplněnému fitness centru. Žádné čekání na to, až se nějaký stroj uvolní.

Domácí posilovna vás nevyjde statisíce korun, protože i drahé stroje jsou nahraditelné klidně za DIY nástroje.

Domácí posilovna v garáži

Někteří nadšenci do cvičení utrácí za tělocvičnu v garáži desetitisíce korun. Neznamená to však, že čím je vybavení dražší, tím je cvičení efektivnější.

Ve skutečnosti vás může vyjít domácí posilovna levně, třeba do 20 000 korun, a i přesto vám může posloužit lépe.

Jak vyrobit domácí posilovnu? Ve skutečnosti vám zpočátku postačí jen několik málo kusů pomůcek. Ať už chcete zhubnout, nebo nabrat svalovou hmotu, vystačíte si s následujícími věcmi:

  • vzpěračská tyč,
  • posilovací hrazda a bradla,
  • závaží,
  • rovná lavice,
  • švihadlo.

Určitě raději kupte vybavení, které má rozmanité využití, třeba na posilovací hrazdě můžete dělat několik různých cviků. Potřebujete opravdu zbrusu nové nástroje do domácí posilovny? Bazar totiž nabízí skvělé kousky za mnohem přijatelnější ceny. 

Jsou navíc cviky, na které nepotřebujete žádné pomůcky. Vyzkoušejte třeba těchto 5 cviků na břicho

Vzpěračská tyč

Vzpěračská tyč je zařízení, na kterém se nevyplácí šetřit, neboť ho budete používat zřejmě nejvíce ze všeho vybavení. Existují však mezi nejlevnější a nejdražší variantou rapidní rozdíly.

Vzpěračské tyče se používají na dřepy, mrtvé tahy, bench press, ale i na posilování svalů na rukou.

Slouží k provádění základních cviků pro sílu i svalový objem.

Pro domácí posilování bicepsu, tricepsu či ramen se doporučuje vzpěračská tyč lomená.

Pro mrtvé tahy, dřepy a bench press je vhodná zase rovná alternativa. Podívejte se na to, jak správně cvičit bench press. Pokud si totiž osvojíte špatnou techniku, může vám to způsobit nemalé zdravotní problémy.

Co se průměru závitu týče, u profi vzpěračských tyčí je tento průměr 50 mm, u klasických je závit menší, a to okolo 25 až 35 mm. Průměr je velice důležitý, neboť podle něj potom vybíráte kotouče, jež musí mít stejný průměr otvoru, jinak by na tyč nepasovaly.  

Vzpěračská tyč lomená
Zdroj: marshalfitness.com
Vzpěračská tyč rovná
Zdroj: cleverfitness.com

Hrazda

Co by měla dále obsahovat domácí posilovna? Vybavení by mělo zahrnovat ještě i hrazdu.

Jedná se o extrémně účinné cvičební nářadí, se kterým kompletně procvičíte horní část těla.

Hrazda se dá sehnat v několika variantách, a to na stěnu, do dveří a na strop. Jedná se o skvělou alternativu k bradlům či samostatně stojícím hrazdám.

Posílíte si ramena, zádové a břišní svaly, ale také ruce či předloktí.

Získáte sílu, vylepšíte si techniku cvičení, a hlavně samotná hrazda zabere vskutku minimum místa. Montáž je jednoduchá, ať už zvolíte hrazdu do zárubně, nebo na stěnu.

Výhody hrazdy

  • Víceúčelové náčiní vám procvičí kompletní horní části těla.
  • Cvičíte s vlastní váhou těla.
  • Získáte sílu a zlepšíte techniku shybů.
  • Zabírá minimum místa.
  • Instalace je rychlá a jednoduchá.

Podívejte se na 3 základní cviky, které byste měli na hrazdě zvládnout:

Kotouče a činky

Pokud si pořídíte vzpěračskou tyč, rovnou si zakupte i vhodné závaží, respektive kotouče.

Pro domácí posilování vám postačí klidně i bazarové sady, které se prodávají za mnohonásobně nižší cenu. Vybrat si navíc můžete z mnoha velikostí, barev a materiálů. Dávejte si pozor na průměr otvoru, jenž by měl odpovídat průměru vzpěračské tyče.

Co se činek týče, tak ty můžete bez problémů nahradit PET lahvemi naplněnými vodou či pískem. Případně si můžete takové činky ještě vylepšit, viz následující video. 

Podívejte se na video, jak vyrobit činky z PET lahví: 

Stroje do domácí posilovny

V domácím prostředí jsou velice oblíbené i stroje jako rotoped, pás na běhání či orbitrek.

V tomto okamžiku záleží na tom, jestli na takové stroje máte dostatek prostoru a financí. 

Pochopitelně, jsou užitečné, ale ne nenahraditelné. Namísto rotopedu můžete použít klasické kolo a jezdit po cyklostezce, pás na běhání zase nahradí polní cesta. 

Sehnat se sice dají levné stroje, ovšem některé příliš dlouho nevydrží.

S rotopedem zvládnete jak rehabilitační cvičení, tak i náročné sportovní tréninky. Pravidelné cvičení na tomto stroji má pozitivní dopad na lidské zdraví a fyzickou kondici. Spálíte také tuky. Vedle klasických rotopedů jsou k zakoupení ještě recumbenty, na nichž sedíte s opřenými zády. Recumbenty jsou vhodné pro osoby, jež utrpěly poranění páteře.

Především ženy si oblíbily eliptický trenažér, tedy takzvaný orbitrek. Posílíte na něm celé nohy, záda, ale i ruce. Velkou výhodou je, že nezatěžuje klouby a je vhodný také pro jedince s nadváhou či obezitou.

Orbitrek posiluje celé tělo
Zdroj: pixabay.com

V zimních měsících, pokud se vám nechce běhat venku, zase oceníte běžecký pás. Slouží jako rehabilitační pomůcka pro srdeční postižení i tréninkový pomocník pro sportovce. Udržíte si díky němu kondici a spálíte kalorie. Pásy existují buď bezmotorové a s motorem. První varianta je sice levnější, ale jsou ideální spíše jen pro rychlou chůzi. Pro intenzivní běh se doporučují modely s motorem, u nichž však počítejte s vyšší pořizovací cenou.

Z čeho se skládá běžecký pás
Zdroj: robsonforensic.com

Jestliže vás tedy láká domácí posilovna, výroba není nic, co byste nezvládli. V současné době má spousta lidí v sobě jakýsi blok, kvůli němuž nechce navštěvovat veřejná fitness centra. Především začátečníci se stydí. Domácí posilování pro začátečníky v takové posilovně je naprosto dostačující.

Napsat komentář

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.