Trpí vaše dítě obezitou nebo mu hrozí? Víme, jak se jí vyhnout!

Obezita u dětí je do značné míry způsobena moderními technologiemi, jako jsou počítače, mobily nebo tablety, které nutí děti sedět.

Nedostatek pohybu a špatné stravování proces přibírání na váze spouští.

Jak obezitě u dítěte předejít? Jak se zbytečných kil u dětí zbavit?

Zapomeňte na diety, na doplňky stravy nebo hladovění! Jde to jinak!

Nabízíme několik rad, které vašim dětem mohou, při snižování váhy, opravdu pomoct!

Co je to dětská obezita

Předně si řekněme, co je to index tělesné hmotnosti (Body mass index – BMI), který s hmotností úzce souvisí. 

Jedná se o nástroj, který určuje stav vaší váhy. Tedy to, zda jste podvyživení, v normálu, máte nadváhu nebo jste obézní. Vypočítává se pomocí výšky a současné váhy s přihlédnutím k pohlaví a věku.  

Za obézní je považováno takové dítě, které má index tělesné hmotnosti (dále jen BMI) vyšší než 95 % vrstevníků. 

BMI můžete jednoduše vypočítat, pokud vydělíte současnou váhu člověka v kilogramech výškou v metrech, kterou umocníte na druhou. 

BMI = hmotnost/výška²

TIP: Existují také BMI kalkulačky, díky kterým můžete jednoduše zjistit, zda trpí vaše dítě nadváhou či jestli je obézní nebo ne.

Obezita u dětí může představovat vážná zdravotní rizika, která mohou život dítěte doprovázet i v dospělosti. Vědci zjistili, že obézní dvouleté dítě má 75% šanci být obézní i ve věku 35 let. 

Obezita ovlivňuje nejen fyzické zdraví, ale také psychiku. Objemnější děti mají sklon k depresím, nízké sebevědomí a mohou se potýkat se společenskými problémy, jako je například šikana. 

Příčiny obezity u dětí

Obezita u dětí je způsobena nedostatkem pohybu a nezdravými potravinami.
zdroj: buzz.ie

Důvody k dětské obezitě mohou být různé. Může se jednat o dědičné sklony k nadváze o psychologické faktory, životní styl nebo kombinaci všeho dohromady. 

Děti, jejichž rodiče mají sklon k nadváze, většinou samy trpí obezitou. Ať už je to špatným životním stylem, kterým celá rodina žije nebo výhradně biologickými faktory. 

Ve většině případů je ale dětská nadváha a následná obezita způsobena nerovnováhou mezi jídlem a pohybem, kdy je jídla moc a pohybu naopak málo. 

Jídla upravená průmyslově, plná barviv, cukru, nezdravých tuků a prázdných sacharidů, jsou často velkým viníkem. 

Připočteme-li k tomu nízkou fyzickou aktivitu, kdy děti většinu času prosedí doma u televize nebo počítače, máme na obezitu zaděláno. 

Problémem mohou být také, již zmíněné, deprese. Jedná se převážně o dospívající děti, které se často potýkají s negativními emocemi a právě nezdravým jídlem se snaží své frustrace utlumit.

Obezita a její důsledky

Teď už víme, co může k narůstajícím kilům vést. Existují ale vážná zdravotní rizika, kterým jsou děti vystaveny. 

Obézní děti nejčastěji trpí cukrovkou, srdečními chorobami, astmatem, poruchami spánku nebo bolestmi kloubů. 

Cukrovka

Cukrovka je velkým strašákem. Jedná se o onemocnění, kdy má tělo vysokou hladinu krevního cukru neboli glukózy. 

A jak se do těla glukóza dostává? Prostřednictvím jídla! 

Hormon inzulín, který produkuje slinivka břišní, pomáhá glukóze v jídle proniknout do tělesných buněk, ze kterých tělo čerpá energii. 

Pokud lidský metabolismus nefunguje správně, a to platí u dětí i dospělých s obezitou, může dojít k poškození nervů, dysfunkci ledvin nebo problémům se zrakem.

Srdeční choroby

Jídlo, které obsahuje příliš mnoho tuku a soli, může ucpávat tepny. Takové jídlo totiž zvyšuje cholesterol a krevní tlak. 

U obézních dětí i dospělých jsou častými průvodci nadváhy srdeční choroby, které mohou vést až k infarktu nebo mrtvici. 

Astma

Astma je chronický zánět plic. Jedná se o dlouhodobou a nepříjemnou zdravotní komplikaci, která je provázena dušností, tlakem na hrudi, kašlem a sípáním. 

Pokud trpí obézní člověk nějakou chorobou, je právě astma nejčastější sekundární nemocí, která primární chorobu doprovází.

Porucha spánku

Obézní člověk má v oblasti krku přemíru tuku, která může blokovat dýchací cesty. Na základě toho může dojít k nadměrnému chrápání nebo spánkové apnoi. 

Spánková apnoe je nekontrolovatelná zástava dechu, ke které dochází v pravidelných časových intervalech.

Bolest kloubů

S nadváhou nebo dokonce obezitou neodmyslitelně souvisí bolest kloubů. 

Kostra každého člověka je víceméně stejná. Kosti, které nesou 50 kg váhy, dokážou unést i 150 kg váhy, ovšem jen po určitou dobu! 

Kosti a klouby obézních lidí jsou nepřiměřeně zatěžovány a namáhány. Dochází k jejich ztuhlosti, k bolesti a omezení rozsahu pohybu.

Pokud se chcete zbavit bolesti kloubů, nebo jí předejít, je správná váha jedním z nejdůležitějších faktorů, na které byste se měli zaměřit.

Co dělat, aby dítě nebylo obézní

Pokud nadváhu nebo obezitu dítěte nezpůsobují biologické faktory nebo konkrétní choroba, můžete přibývání zbytečných kil u dítěte zabránit. 

Nespoléhejte na to, že je dítě ještě mladé a postupně půjdou kila dolů tak nějak samy. Zdravá váha vyžaduje bdělý přístup, správný jídelníček, omezení nevhodných potravin a zahrnutí dostatečného pohybu do každodenního života

Zdravý životní styl by neměl být za trest, ale měl by se stát rutinou, zvykem, který dodržujete dobrovolně a o kterém skoro ani nevíte.

Potraviny jako prevence i řešení

Ať už je vaše dítě obézní nebo má k nadváze sklony, je nutné změnit stravovací režim. 

Nedoporučují se však tradiční diety jako u dospělých. Je to proto, že by dítěti mohly v jídle chybět důležité živiny pro jeho správný fyzický i psychický vývoj. 

Pokud byste se přeci jen chtěli rozhodnout pro dietu, poraďte se nejprve s dětským lékařem. Doporučujeme ale nahradit myšlenky na dietu myšlenkami na zdravé stravovací návyky.

Nadváhu a následně možnou obezitu dítě, ve většině případů, nezíská narozením, ale až nesprávnou výživou, doprovázenou nedostatkem pohybu. 

Pamatujte na to, že jste pro své děti vzorem. Co uděláte, napodobují, ať už jste si toho vědomi nebo ne. 

Stravovací zvyklosti rodičů se volně stávají stravovacími zvyklostmi jejich dětí. Prvním krokem k tomu, aby bylo vaše dítě zdravé, je jít mu příkladem. 

Změňte sami své stravovací návyky a nekupujte domů potraviny, které nemají žádnou přidanou hodnotu. 

Omezte sladkosti, tučná jídla, slazené limonády a džusy. Vyměňte je raději za vodu, čaj nebo mléko. 

Nestravujte se v restauracích a rychlém občerstvení. Začněte si vařit doma a dbejte na přiměřenou velikost porcí. Nejen, že ušetříte své zdraví, ale také peníze ve své peněžence. Navíc je společné stravování doma jednou z příjemných chvilek, kdy spolu trávíte čas jako rodina.

Omezte spotřebu pečiva z bílé mouky, průmyslově  zpracovaných potravin a slaných pochutin.

Jídelníček by se měl, z větší části, skládat z následujících potravin:

  • ovoce
  • zeleninu
  • maso
  • luštěniny
  • rýži
  • semena
  • celozrnné pečivo
  • mléčné výrobky s nízkým procentem tuku

Může se ovšem stát, že ani přes veškeré vaše snahy o snížení váhy dítěte nedojde ke spalování tuků. V takovém případě se poraďte s dětským lékařem nebo dietologem. Může se jednat o závažnější problém.

Další tipy, jak pomoci dítěti naučit se správně jíst

  • První porci nakládejte v malém množství. Pokud bude mít dítě hlad, můžete mu přidat. Zabráníte tak přejídání.
  • Odstraňte ze své ledničky a jiných skladovacích prostor všechno nezdravé jídlo. Všechny sladkosti, slané pochutiny, sladké nápoje, tučné potraviny a další. Dítě tak nebude v pokušení. 
  • Na oči dítěti vystavte zdravé potraviny tak, aby je mělo po ruce. Mějte čerstvě uvařený čaj, na stůl položte mísu s ovocem apod. Ovoce můžete také nakrájet do misky. Bude se dítěti snadněji a pohodlněji jíst a bude přímo vybízet k tomu, aby si na něm dítě pochutnalo. 
  • Nikdy nejezte při zapnuté televizi. Jezte společně a přimějte dítě, aby se na jídlo soustředilo. Příjemná konverzace u jídla naučí dítě, aby se na zdravé pokrmy těšilo.
  • Své dítě inspirujte. Možná si toho někdy nevšímáte, ale děti své rodiče neustále sledují. Pokud vaše dítě uvidí, že sami mlsáte, jak má pochopit důvod, proč ono mlsat nesmí. Buďte parťáci a dítě ve zdravém stravování stoprocentně podporujte.
  • Nenuťte své dítě, aby dojedlo vše, co má na talíři. Pokud říká, že má dost, respektujte to a zbytky třeba odložte na později. 
  • Po jídle vynechte dezerty. Pokud jste zvyklí dát si po jídle sladkou tečku na závěr, zapomeňte na to. Pokud přeci jen máte na něco chuť, dezert plný cukru vyměňte za kousek čerstvého ovoce.

Změna životního stylu vašeho dítěte 

Mimo jídlo, existují také další strategie, které pomohou vašemu dítěti v boji proti obezitě. Které to jsou?

Pohyb

Pohyb dokáže obezitě předejít a také pomáhá procesu hubnutí.
zdroj: pexels.com

Promluvte si s dítětem o jeho zájmech. Má oblíbené sportovce? Líbí se mu tanec nebo má rádo přírodu? 

Všechny tyto záliby mohou být dobrým vodítkem pro výběr vhodné aktivity, která tělo děťátka rozpohybuje. 

Máte poblíž domova Dům dětí a mládeže nebo jiné centrum, které nabízí spoustu zajímavých pohybových příležitostí pro děti? Využijte toho. 

Nejen, že si dítě najde nové kamarády, bude mít také méně času na přemýšlení o tom, co by smlslo. 

Nikdy nezapomínejte na to, že pohyb by měl být pro dítě zábavou. Pokud mu dovolíte dělat, co má rádo, bude se na každou aktivitu těšit a nebudete ho muset k ničemu přemlouvat. 

TIP:Podle výzkumu centra pro kontrolu a prevenci nemocí je pro zdraví dětí vhodná pohybová aktivita, která trvá nejméně hodinu denně.

Společně strávený čas

Společně strávený čas zabraňuje obezitě u dětí, protože jim rodiče věnují pozornost.
zdroj: pexels.com

Buďte se svými dětmi! Věnujte jim svůj čas. Rozptylte jejich pozornost. Ukažte jim, že vám na nich záleží. 

Vaše pozornost je pro dítě velmi důležitá, protože upevňuje jejich vůli a zvyšuje sebevědomí. 

Vymýšlejte společné aktivity, jako je procházka v přírodě, hry s míčem, společný závod v běhu a další. 

Aktivit, které spolu můžete dělat, je spousta. Zabraňte tomu, aby se dítě nudilo a své negativní emoce tlumilo jídlem. 

Kratší doba s elektronikou

Snížením doby, kterou děti tráví koukáním na displej nebo obrazovku se snižuje riziko nadváhy a obezity.
zdroj: pexels.com

Vzpomeňte si na sebe, jak rádi mlsáte, když sledujete svůj oblíbený seriál nebo film. Děti to mají podobně. Ty, které tráví denně několik hodin sledováním televize, většinou něco pojídají. 

Televize jsou také plné reklam, které lákají na sladká a nezdravá jídla nebo nápoje.

Děti, které celé hodiny koukají na displeje svých mobilů, tabletů nebo obrazovky počítačů, stejný počet hodin sedí. Nepohybují se a následkem toho tloustnou. 

Obézní děti v České republice

V České republice, bohužel, počet obézních dětí narůstá. Největší problémy s nadváhou zde má více než pětina dětí mezi 11. a 15. rokem. Zajímavostí je, že, ať už se jedná o nadváhu nebo obezitu, častěji jsou na tom hůř chlapci než dívky.

Skvělé je, že v naší zemi není téma dětské obezity tabu a stát jako takový se snaží tento problém podchytit a řešit.

Ministerstvo zdravotnictví nově zavádí programy, které by obézním malým dětem a dospívající mládeži měly s váhou, pomoci. Jedná se o programy Zdraví 2020, Škola podporující zdraví a Zdravá školní jídelna.

Prohlédněte si záznam z tiskové konference Ministerstva zdravotnictví a Univerzity Palackého v Olomouci, která se věnovala výsledkům studie o nadváze a stravovacích návycích českých dětí. Konference proběhla 25. června 2019.

K otázce obezity u dětí se vyjadřují také české pojišťovny. Čelem se k tomuto tématu postavila například Česká průmyslová zdravotní pojišťovna, která svým klientům nabízí příspěvek až 300 Kč.

Tento příspěvek je určen rodičům, kteří řeší náklady, spojené s nadváhou nebo obezitou u svého dítěte, a to v ordinacích dietologa, obezitologa, nutričního terapeuta nebo dětského lékaře. 

Zeptejte se na možnosti příspěvků, spojených s obezitou dětí, také ve vaší pojišťovně.


Obezita dětí je opravdu žhavým tématem, které řeší skoro celý svět. Mimo jiné, je to proto, že populace leniví, vše si až příliš zjednodušuje a má snadnější přístup k velkému množství jídla. 

Zjistili jste, že dětská obezita není žádná legrace. Může vést k velkým zdravotním problémům, týkajících se nejen fyzického těla, ale také psychiky. 

Dozvěděli jste se, jak přistupovat k léčbě dětské obezity nebo nadváhy a jak ji můžete předejít. 

Nabídli jsme vám několik tipů, jak se získáním správné váhy můžete svým dětem pomoci. 

Využijte zjištěných informací a popřemýšlejte, zda právě vaše dítě nepotřebuje pomoc. Občas nevidíme to, co máme přímo před sebou.

Shrneme-li uvedená doporučení, můžeme říct následující. Vy i děti jezte zdravě a vyváženě, pohybujte se, travte spolu příjemné chvíle při společných aktivitách a vzájemně se podporujte.

Je-li obezita vašeho dítěte neúnosná a sami si s ní nevíte rady, vyhledejte co nejrychleji odbornou pomoc. Doporučujeme vám navštívit dětského lékaře, který vaše dítě zná a měl by mít přehled o dostupných programech na hubnutí, které by vaší ratolesti mohly pomoci. 

Další zajímavé tipy

Napsat komentář

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.