Dieta GOLO slibuje zázračné hubnutí bez hladovění a počítání kalorií

Myslíte, že je možné shodit až 10 kilogramů za dva týdny a přitom nehladovět?

Přesně to slibuje GOLO dieta, jedna z aktuálně nejpopulárnějších metod hubnutí v zahraničí.

Jak to funguje?

A je to vůbec zdravé?

Pojďme se podívat na to, jestli má cenu tuto dietu vůbec zkoušet.

Co je GOLO dieta

GOLO je redukční program, který byl vyvinut v roce 2009 pod vedením amerických lékařů a farmaceutů. Od té doby rostl na popularitě, sbíral nadšené recenze a v posledních několika letech se stal jedním z nejoblíbenějších. Ani po letech zájem o něj neopadl tak, jak to bývá u jiných diet.

Od té doby rostl na popularitě, sbíral nadšené recenze a v posledních několika letech se stal jedním z nejoblíbenějších. Ani po letech zájem o něj neopadl tak, jak to bývá u jiných diet.

Tato dieta je založena na principech zdravé stravy a cvičení.

Název programu je zkratka 3 anglických výrazů:

Tento slogan vám slibuje, že zhubnete, budete vypadat skvěle a užívat si život.

Nejedná se o žádnou drastickou dietu. Pokud se budete držet daných výživových doporučení a přidáte pohyb, je velká pravděpodobnost, že se výsledky dostaví. Nemusíte se bát hladovění ani nedostatku živin.

Zdravé vs. nezdravé jídlo
zdroj: endocrineweb.com

Jak to funguje?

GOLO dieta je založena na principu optimalizace hladiny hormonů, které ovlivňují ukládání tuku v těle. Tedy hlavně inzulinu.

Jakou funkci má v těle inzulin?

Inzulin je hormon, který nám pomáhá regulovat hladinu cukru v krvi. Pokud naše hladina tohoto hormonu (a tedy i krevního cukru) je nevyrovnaná a kolísá, potýkáme se s chutěmi a jejich impulzivním zaháněním a s přejídáním.

Tím se nám do krve dostane příliš velké množství cukru najednou a tělo ho začne ukládat na později – do tukových zásob. Získáváme zpomalený metabolismus a kila navíc.

Pokud tedy dokážeme hladinu krevního cukru udržet v rovnováze po celý den, nebudeme podléhat chutím a náš organismus nebude mít přebytečný cukr, který by mohl ukládat ve formě tuku.

A právě tento problém slibuje vyřešit GOLO dieta.

Pokud budete dodržovat její program, budou hladiny vašich hormonů v ideální rovnováze. Budete moci jíst podle toho, co chutná právě vám a cítit se syti. GOLO vám totiž povoluje sníst více kalorií, než bývá u redukčních diet zvykem – přibližně 1300 až 1800 kalorií.

Pravidla GOLO diety

Není třeba dodržovat žádná striktní omezení, hladovět ani počítat kalorie. Na takových principech je založena spousta diet, které z dlouhodobého hlediska nefungují a hlavně jsou pro vaše tělo extrémní zátěží.

Zdravá strava

Stravovací plán doporučuje klasickou zdravou stravu, která se skládá hlavně z průmyslově nezpracovaných potravin. To znamená připravovat si jednoduchá jídla ze základních a čerstvých surovin.

Tyto potraviny mají nízký glykemický index, což zaručuje, že vám nebude kolísat již zmíněný cukr v krvi a nebudete mít brzo opět hlad.

Plán neurčuje přesný jídelníček, ale udává seznamy potravin, ze kterých si dle své chuti jídla sami sestavíte. To je hlavní princip, na kterém je založená GOLO dieta.

Dovolené potraviny

Řídíte se podle seznamů povolených potravin. Ty jsou rozděleny do 4 skupin a je u nich uvedena velikost porce:

  • bílkoviny (například vejce, drůbeží maso, ryby, ořechy)
  • zelenina
  • sacharidy (rýže, celozrnné cereálie, brambory, fazole, ale i ovoce)
  • zdravé tuky (olivový, kokosový olej, ořechy, semínka)

Volným výběrem potravin z těchto kategorií si sestavíte denně 3 hlavní jídla s poměry mezi jednotlivými skupinami dle tohoto návodu:

SNÍDANĚOBĚDVEČEŘE
BÍLKOVINY2 porce2 porce 1 porce
SACHARIDY2 porce 1 porce 1 porce
ZELENINA1 porce 2 porce 2 porce
TUKY1 porce 1 porce 1 porce

Pokud máte mezi jídly více než 4 hodiny nebo daný den cvičíte, můžete přidat 2 svačiny opět dle vlastního výběru ze seznamu.

Co budete jíst záleží tedy na vás a vašich chutích.

Modifikace pro vegetariány a vegany

Autoři programu nezapomínají ani na ty, kteří nekonzumují maso, nebo dokonce žádné živočišné produkty. V rámci stravovacího plánu vám doporučí i vhodné rostlinné zdroje bílkovin.

Rostlinné zdroje bílkovin
zdroj: kulturistika.com

„Zakázané“ potraviny

Omezit na minimum byste měli:

  • fastfood, smažené pokrmy
  • vysoce zpracované produkty (nízkotučné nebo odtučněné výrobky, trvanlivé pečivo, dochucovadla, mražená jídla, polotovary)
  • bílé pečivo
  • mléčné výrobky
  • červené maso

Tyto potraviny program nezakazuje, ale doporučuje je konzumovat v malém množství, nebo ještě lépe nahradit zdravější variantou. Místo brambůrků si můžete dát například oříšky, místo tyčinek kostičku kvalitní hořké čokolády. Místo trvanlivých cukrovinek si upečte domácí sušenky.

GOLO dieta: ukázkový jídelníček

Příklady snídaní:

  • omeleta ze 2 vajec, cibule, paprika, olivový olej + grapefruit
  • banánové palačinky + meloun
  • batátové placičky, rajče + jablečná přesnídávka

Příklady obědů:

  • grilované kuřecí maso, chřest, dresing + pomeranč
  • grilovaný losos, restovaný květák s brokolicí + jablko
  • tuňák, salát z rajčat, okurky a špenátu + lesní ovoce
  • kuřecí maso s brambory, kadeřávkem a cibulí

Příklady večeří:

  • grilovaný platýs, brokolice restovaná na cibuli, americké brambory
  • krůtí maso se zeleninovými hranolkami (batáty, mrkev a celer)
  • grilovaná kuřecí prsa s batáty a zelnými fazolkami
  • restované krůtí maso, brokolice, květák, brambory

Co při GOLO dietě pít

Pitný režim je důležitý, ať už se snažíme hubnout nebo ne.

V rámci GOLO programu se doporučuje pít:

  • čistou vodu ochucenou citronem, okurkou nebo skořicí – tyto ingredience jsou prospěšné pro organismus, napomáhají ho detoxikovat a dodávat mu energii
  • černou kávu – v omezeném množství může napomáhat hubnutí
  • čaj – je dobrý na stres či zažívání
Žena, která pije vodu
zdroj: skinnyms.com

Zakázané jsou naopak limonády, ledové čaje, energy drinky a ovocné džusy, které obsahují spoustu cukru.

Pohyb

Stravu musíte podpořit cvičením. Ač by se nám to líbilo, žádná seriózní a zdraví prospěšná dieta nemůže slíbit větší úbytek váhy bez pohybu.

V rámci GOLO programu je jako ideální doporučován intervalový trénink HIIT, který výrazně podporuje spalování a rychlost metabolismu.

Fungovat ale bude jakýkoliv pohyb. Hlavní je, aby Vás bavil a abyste byli schopni ho dlouhodobě a pravidelně zařadit do svého života.

Potravinové doplňky

Autoři této diety doporučují stravovací režim a pohyb doplnit ještě suplementy, které podporují spalování tuků a vyrovnávání hladiny již zmiňovaného cukru v krvi.

Vytvořili pro tento účel vlastní doplněk stravy GOLO Release. Ten obsahuje mix rostlinných extraktů a minerálů (například zinek nebo hořčík), které by měly podpořit hubnutí. Na jejich stránkách je možno nalézt na něj spoustu recenzí nadšených zákazníků.

Vzhledem k tomu, že je ale tento suplement součástí marketingové kampaně společnosti, je třeba tato doporučení brát s rezervou.

Své snažení určitě můžete podpořit podobnými suplementy, pokud to chcete vyzkoušet a investovat do nich.

Hubnutí podpoří, nejsou ale samospásné a výsledky uvidíte i bez nich.

Jít do toho, nebo ne?

Autoři mimo suplement GOLO Release nabízejí i zakoupení členství v online komunitě. V rámci něj získáte i podpůrné materiály k nastudování, tabulky k efektivnímu zapisovaní jídelníčků nebo možnost konzultace s koučem.

Pokud je pro vás výhodou tohoto programu online podpora, můžete ji získat i zadarmo v českých komunitách, které se například pomocí facebookových skupinách na téma hubnutí vzájemně podporují.

Zdravá strava podpořená cvičením je rozhodně správný přístup k hubnutí. Je dlouhodobě udržitelný a prospěje vašemu tělu i psychice. Pestrá strava v kombinaci s pohybem je daleko lepší variantou než spousta jiných, drastičtějších diet.

Zároveň vás nebude nijak výrazně omezovat v každodenním životě, a tak je daleko větší pravděpodobnost, že ji budete schopni dlouhodobě dodržovat.

Další zajímavé tipy

Napsat komentář

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.