Co je to BMI? A jak se počítá u dospělých, teenagerů a dětí?

Index tělesné hmotnosti (BMI) je indikátor podváhy, normální tělesné hmotnosti, nadváhy a obezity.

Pro výpočet BMI potřebujete znát svou váhu a výšku.

Výsledek vám prozradí, jestli máte ke své výšce optimální váhu.

Jak jste na tom s BMI vy?

Zkuste si index vypočítat.

Co je to BMI?

BMI je screeningový nástroj, který může indikovat, zda má osoba podváhu, zdravou váhu, nadváhu nebo obezitu. Pokud se BMI dané osoby nachází mimo rozsah normální váhy, mohou se u ní objevit zdravotní potíže spojené s vyšší tělesnou hmotností.

Vysoká váha může vést k různým zdravotním problémům, jako jsou diabetes typu 2, vysoký krevní tlak a kardiovaskulární choroby.

Příliš nízká váha může zvýšit riziko podvýživy, osteoporózy a anémie.

Měli byste vědět, že není BMI kalkulačka tělesného tuku a také nezohledňuje věk, pohlavní, etnicitu či svalovou hmotu.

TIP:Pokud chcete předcházet zdravotním potížím spojeným s nadváhou, začněte třeba s plaváním. Připravili jsme pro vás komplexní článek o tom, jaký vliv má plavání na hubnutí..

BMI u dospělých

BMI kalkulačka pro dospělé zohledňuje jen výšku a tělesnou hmotnost. 

Pro výpočet BMI potřebujete znát svou výšku a hmotnost. Poté vám BMI kalkulátor ukáže, jestli vaše hmotnost odpovídá vaší výšce. Pokud ne, BMI index vám prozradí, jestli máte podváhu, nadváhu, nebo obezitu.

Při výpočtu se tedy dělí hmotnost člověka v kilogramech druhou mocninou výšky v metrech. Výsledná jednotka je kg/m², například hodnota BMI 25 znamená 25 kg/m². Vzorec tedy vypadá následovně:

Výpočet BMI

BMI graf

Jestliže se vám nechce BMI počítat přes výše uvedený vzorce, nabízí se vám ještě graf, respektive tabulka BMI. V ní si najdete svou výšku v centimetrech a hmotnost v kilogramech. Průsečík těchto dvou hodnot vám ukáže BMI index. Kalkulačka je však pohodlnější řešení. Internet jich nabízí celou řadu. 

Graf ukazující index BMI podle hmotnosti a výšky člověka
Zdroj: calculator.com

Rozsahy BMI

Rozdíl je, jestli se počítá BMI u dětí, nebo u dospělého člověka. Pro většinu dospělých je ideální BMI v rozmezí 18,5 až 24,9.

U dětí a teenagerů se při výpočtu zohledňuje kromě výšky a hmotnosti také věk a pohlaví.

Rozsahy jsou následující:

  • pod 18,5 – podváha
  • od 18,5 do 24,9 – normální zdravá váha
  • od 25 do 29,9 – nadváha
  • od 30 do 34,9 – obezita
  • nad 35 – extrémní obezita
Ukázka, kdy má člověk podváhu, nadváhu a obezitu podle BMI
Zdroj: travaillerdz.com

ABSI kalkulačka

Ještě se vám nabízí takzvaná BMI kalkulačka podle obvodu pasu, kterou však najdete pod zkratkou ABSI. Hodnota BMI vám neprozrazuje nic o tom, kde danou váhu nosíte, a proto vědci na City College v New Yorku vytvořili další vzorec zvaný A Body Shape Index (ABSI), jenž zohledňuje i obvod pasu. Vzorec je pak následující: 

Vzorec pro výpočet ABSI indexu

Vyjde vám hodnota, kterou potom porovnáte v následující tabulce podle pohlaví a věku. Čím je ABSI vyšší než uvedená hodnota v tabulce pro vaše pohlaví a věk, tím je vyšší riziko předčasného úmrtí spojeného s nesprávným poměrem výšky, váhy a obvodu pasu. 

VěkHodnota pro mužeHodnota pro ženy
300,0790,077
400,0810,078
500,0830,079
600,0840,081
700,0850,083
800,0880,085

BMI u dětí a teenagerů

U dospělých se neprovádí výpočet BMI podle věku, stejně tak je vzorec stejný pro obě pohlaví.

Měření BMI u dětí a teenagerů se však mírně liší. Dívky a chlapci se vyvíjejí různým tempem, v každém věku mají rozličné množství tělesného tuku. Z tohoto důvodu je měření BMI podle věku a pohlaví důležité.

Kalkulačka BMI tedy zohledňuje pohlaví, datum narození, hmotnost a výšku. Na internetu takových nástrojů najdete celou řadu, vyzkoušejte třeba BMI kalkulačku na stránce Childrembmi.com

Jak používají BMI index lékaři?

BMI není dostatečně přesný na to, aby mohl být použitý jako diagnostický nástroj, ovšem dokáže vyhodnotit možné problémy s nadváhou u dospělých i dětí.

Pokud má někdo příliš vysoký, nebo naopak příliš nízký BMI index, může lékař zvážit další faktory, například:

  • tloušťku kožní řasy, která ukazuje, kolik tuku je v těle dospělého či dítěte,
  • stravu a fyzickou aktivitu,
  • rodinné anamnézy kardiovaskulárních chorob a dalších zdravotních potíží,
  • další zdravotní prohlídky.

Na základě těchto výsledků pak může lékař vydat doporučení týkající se stravy a cvičení. 

Překvapil vás příliš vysoký BMI index? Výpočet ještě neznamená, že máte nadváhu. Sval je mnohem těžší než tuk. BMI kalkulátor tak sportovcům, fitness trenérům či boxerům ukazuje, že mají nadváhu, protože daný fakt, že svaly mají větší hmotnost než tuk, nebere v úvahu.

Zase na druhou stranu, třeba u dospělých jedinců asijského původu může být nadváha i v případě, že se jejich BMI index pohybuje pod hranicí 25.

V období těhotenství je pro vás tabulka BMI irelevantní ukazatel. Jestliže se vám zdá, že během těchto devíti měsíců přibíráte příliš mnoho, poraďte se přímo s porodní asistentkou nebo se svým praktickým lékařem. 

Zdravotní rizika nadváhy

U nadváhy hrozí nemalé zdravotní potíže, a proto často lékaři apelují na to, abyste svou tělesnou hmotnost snížili. Přečtěte si také rizika, která hrozí dětem s obezitou.  Nadváha:

  • zatěžuje funkci srdce,
  • zvyšuje krevní tlak, hladinu cholesterolu a triglyceridů v krvi,
  • snižuje lipoproteiny a ovlivňuje hladinu dobrého cholesterolu,
  • zvyšuje pravděpodobnost cukrovky a dalších zdravotních problémů.

Podle Národního institutu pro cukrovku a trávicí soustavu a nemoci ledvin (NIDDK) může vést nadváha k onemocněním, jako jsou:

  • vysoký krevní tlak,
  • dyslipidémie (vysoký LDL cholesterol, nízký HDL cholesterol, vysoká hladina triglyceridů),
  • diabetes typu 2,
  • ischemická choroba srdeční,
  • mrtvice,
  • onemocnění žlučníku,
  • osteoartritida,
  • spánkové apnoe a dýchací potíže,
  • rakovina endometria, prsu a tlustého střeva.

U dětí s vysokým BMI je vyšší riziko astmatu, psychického stresu spojeného s nízkou sebeúctou

Proč snížit BMI?

Už víte o BMI, jak se počítá. Ještě byste se měli dozvědět, proč se ho snažit snížit, jestli vám ukazuje nadváhu či obezitu. V okamžiku, kdy dosáhnete optimální zdravé váhy, tak na vás čekají zdravotní benefity:

  • zvýšíte energii a schopnost zapojit se do více aktivit,
  • zlepšíte regulaci tělesných tekutin a krevního tlaku,
  • snížíte zatížení srdce a oběhového systému,
  • zlepšíte spánek.

Další zajímavé tipy

Napsat komentář

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.