Cukr je škodlivý. A jak jsou na tom umělá sladidla?

Umělá sladidla jsou předmětem mnoha diskuzí, ostatně není se čemu divit, protože názory na ně se dost liší.

Někteří odborníci tvrdí, že zvyšují riziko rakoviny, negativně ovlivňují hladinu cukru v krvi a mají špatný vliv na střeva.

Na druhou stranu se najde i spousta lékařů, kteří naopak považují umělá sladidla za bezpečný způsob slazení a jako ideální náhradu za cukr nejen během hubnutí.

Jaké mají sladidla účinek na zdraví?

Jaké druhy vůbec existují?

Co jsou umělá sladidla?

Umělá sladidla neboli náhražky cukru jsou v podstatě chemikálie (v některých případech rostliny) přidávané do potravin a nápojů, aby dostaly sladkou chuť.

Často je umělé sladidlo označováno jako intenzivní, protože má chuť, která je podobná klasickému cukru, ale je až tisíckrát sladší.

Sice některá sladidla obsahují kalorie, ovšem ke slazení se používá tak malé množství, že nakonec konzumujete vskutku minimum kalorií.

SHRNUTÍ: Umělá sladidla jsou ve většině případů chemikálie používané ke slazení potravin a nápojů. Poskytují prakticky nulové kalorie.

Jak umělá sladidla fungují?

Přímo na povrchu vašeho jazyka je spousta chuťových pohárků, přičemž každý z nich má několik chuťových receptorů, jež detekují různé chutě.

Při jídle chuťové receptory naráží na molekuly potravin.

Spojka mezi receptorem a molekulou vyšle signál do mozku, a ten umožní identifikovat danou chuť.

Například molekula cukru zapadá do chuťového receptoru vnímající sladkost, takže váš mozek identifikuje sladkou chuť.

Molekuly umělého sladidla jsou podobné molekulám cukru, takže se vejdou na receptor vnímající sladkost, ovšem na rozdíl od cukru dodávají sladkou chuť bez přidaných kalorií.

TIP: Umělá sladidla se často používají při přípravě letních nápojů. Inspirujte se recepty na domácí limonády, které vás osvěží, ale přitom po nich nepřiberete. 

Běžná umělá sladidla

V Evropské unii jsou povolena jen některá umělá sladidla. Čím sladit místo cukru?

Aspartam

Jedná se o jedno z nejznámějších umělých náhradních sladidel, které je sladší až 200krát než klasický cukr. Na trhu se objevuje pod několika obchodními značkami, například NutraSweet, Equal, Fansweet, Irbis, Canderel.

Acesulfam draselný

Známý je také jako acesulfam K, jenž je stejně jako aspartam 200krát sladší než stolní cukr. Charakteristický je však mírně nahořklou pachutí, ovšem používá se při vaření a pečení, ale i při výrobě minerálních ochucených vod.

Advantame

Další nekalorické sladidlo, které je sladší než cukr až 20 000krát. Vyrobené je kombinací asparatamu s vaniliem, je stabilní vůči vysokým teplotám a využívá se při vaření či pečení.

Cyklamát

Umělá náhradní sladidlo je až 50krát sladší než cukr. Bylo však zjištěno, že způsobuje rakovinotvorné tumory a vrozené vady, a proto byla tato náhrada cukru ve Spojených státech v roce 1970 zakázána. Cyklamát najdete v různých nápojích prodávaných v České republice, jako je například Coca-Cola ZERO.

Neohesperidin

Syntetické sladidlo je 340krát sladší než cukr a používá se ke zvýraznění chuti a aroma. V hořkých potravinách snižuje hořkost a dodává jim sladší chuť.

Sacharin

Profesorka Strunecká uvádí, že sacharin je zdravá náhrada cukru, která je 300krát sladší a nemá žádný energetický obsah. Nedoporučuje se ale těhotným ženám a malým dětem.

Sukralóza

Náhradní sladidlo, které je 600krát sladší než cukr, je vhodné pro vaření a pečení. Doporučuje se také v kombinaci s kyselými potravinami. Vyrábí se z běžného stolního cukru, ovšem není to totéž jako cukr, neboť neobsahuje kalorie a sacharidy.

Stévie

V poslední době je za nejlepší umělé sladidlo považována stévie, což je v podstatě vytrvalá rostlina, kterou můžete znát i jako sladkou trávu či medový list.

Specifickou skupinou jsou alkoholová sladidla, která však nemají s alkoholem jako takovým nic společného, pouze ho svou strukturou vzdáleně připomínají. Jedná se konkrétně o Sorbitol, Mannitol a Xylitol. I když se uvedené náhrady za cukr objevují běžně i v některých druzích ovoce, jsou pro tělo těžce stravitelné, a proto při konzumaci většího množství mohou vyvolat střevní potíže.

Náhrada cukru pro diabetiky

Umělá sladidla pro diabetiky obsahují méně kalorií než klasický cukr, a přitom neztrácí na sladivosti. Diabetikům se doporučují nejčastěji sladidla obsahující složku sukralosa či extrakt ze stévie. Sehnat se dá jak tekuté umělé sladidlo, tak i jako tablety či v sypké formě. Velice oblíbené jsou u diabetiků sladidla řady DiaChrom, Sunfood, ale i Xylitol.

SHRNUTÍ: Existuje mnoho druhů umělých sladidel, ale ne všechny jsou schváleny. Mezi nejčastější patří aspartam, sukralóza, sacharin a acesulfam draselný.

Umělá sladidla a metabolický syndrom

Metabolický syndrom je odborným termín, kterým se označuje skupina rizikových faktorů a nemocí (vysoký krevní tlak, vysoká hladina cukru v krvi, nadbytečné množství tuku v oblasti břicha a abnormální hladina cholesterolu).

Uvedené faktory a zdravotní potíže zvyšují riziko chronických onemocnění, jako jsou mozková mrtvice, onemocnění srdce a cukrovka 2. typu. Přečtěte si, jak vypadá dieta při diabetu.

Podle některých studií lidé, kteří pijí nápoje ochucené umělými sladidly, mají až o 36 % vyšší riziko metabolického syndromu.

Setkáte se však i s dalšími studiemi. Lidé s obezitou či nadváhou vyměnili sladké nápoje za dietní sody a vody ochucené umělými sladidly. Po šesti měsících se u nich snížilo množství břišního tuku, ale klesla i hladina cholesterolu a snížil se u nich i krevní tlak.

SHRNUTÍ: Umělá sladidla pravděpodobně nezvyšují riziko metabolického syndromu. Výměna sladkých nápojů za vody s umělým sladidlem může snížit riziko několika zdravotních potíží.

Umělá sladidla a střeva

Střevní bakterie ovlivňují celkově vaše zdraví. Pokud máte špatná střeva, zřejmě se potýkáte i s mnoha zdravotními potížemi.

Patří sem přírůstek hmotnosti, špatná hladina cukru v krvi, metabolický syndrom, oslabený imunitní systém a narušený spánek. Složení a funkce střevních baterií se u jednotlivých lidí liší, přičemž vše je ovlivněno tím, co jíte (tedy i umělými sladidly).

Podle některých studií sacharin narušuje rovnováhu střevních bakterií, a to u čtyř ze sedmi účastníků, kteří nebyli zvyklí umělá sladidla konzumovat. U čtyřech účastníků byla zjištěna také horší hladina cukru v krvi, a to už po pouhých pěti dnech na náhradách cukru. Přečtěte si celou studii na stránce NCBI.

Umělá sladidla a rakovina

Od 70. let 20. století probíhá debata o tom, jestli existuje spojení mezi umělými sladidly a rizikem rakoviny. Opravdu mají umělá sladidla nežádoucí účinky i v podobě vzniku rakoviny?

O tomto spojení se začalo mluvit v okamžiku, kdy se sacharin a cyklamát testovaly na zvířatech. U myší krmených extrémně vysokým množstvím těchto dvou sladidel bylo totiž zjištěno zvýšené riziko rakoviny močového měchýře. Myši však vstřebávají sacharin jinak než lidé.

Od té doby se provedlo dalších více než třicet studií, a to na lidech, které neprokázaly souvislost mezi umělými sladidly a rizikem rakoviny.

Vliv náhražek cukru na zuby

Zubní kazy se objevují v okamžiku, kdy bakterie v ústech fermentují cukr. Vzniká kyselina, jež může poškodit zubní sklovinu.

Na rozdíl od klasického cukru umělá sladidla nemají podíl na tvorbě kyseliny a nezpůsobují zubní kazy.

Vedlejší účinky sladidel

Umělá sladidla jsou pro lidi bezpečná.

Jsou pečlivě testována a regulována mezinárodními úřady, které zjišťují jejich bezpečnost vzhledem k lidskému zdraví.

Někteří lidé by je však neměli konzumovat, a to především jedinci se vzácnou metabolickou poruchou fenylketonurie, neboť nedokážou vstřebat aminokyselinu fenylalaninu nacházející se v aspartamu.

Stejně tak se najdou lidé alergičtí na sulfonamidy, což je třída sloučenin, do níž spadá sacharin. U těchto alergiků pak může sacharin způsobit potíže s dýcháním, vyrážku a průjem.

Odborná veřejnost také varuje, že některá umělá sladidla, jako je sukralóza, snižuje citlivost na inzulín a negativně ovlivňuje střevní bakterie.

Závěr

Obecně by se dalo říct, že užívání umělých sladidel představuje jen malá rizika, ba naopak mají náhražky cukru výhody, například při redukční dietě. Pomáhají kontrolovat hladinu cukru v krvi a nezpůsobují zubní kazy.

Jestliže chcete snížit množství přidaného cukru ve své stravě, nahraďte je umělými alternativami.

Pokud se chcete vyhnout umělým sladidlům, zkuste místo toho přírodní sladidla, jako jsou čekankový sirup, med, kokosový cukr, ovocný džem, datle, javorový sirup a podobně.

Další zajímavé tipy

Napsat komentář

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.