Neustále vás něco bolí a přibíráte na váze? Možná máte málo hořčíku!

Skutečně může nedostatek hořčíku zapříčinit přibývání na váze? Ano!

Jaký vliv má hořčík na hubnutí a na naše tělo a psychiku obecně?

Jak dosáhnout jeho správné hladiny v našem těle a předejít zdravotním problémům?

Vše se dozvíte, jen nezapomeňte, že pouze díky samotnému magnesiu se kila sama od sebe neztratí. Důležitá je také vyvážená strava, pohyb a dostatečný spánek.

Nejlepší tablety s hořčíkem

Nestačí Vám přirozený příjem tohoto významného minerálu? Jeho hladinu můžete zvýšit prostřednictvím potravinových doplňků. 

Pohodlnou volbou jsou tablety hořčíku. Vybrali jsme pro Vás tři nejoblíbenější produkty na českém trhu. 

Hořčík je jedním z minerálů, který, ve velké míře, obohacuje lidské tělo. Je důležitý nejen pro fyzické zdraví člověka, ale hraje důležitou roli také v rámci psychiky. 

Dle amerického národního institutu zdraví a lidských služeb je magnesium minerál, důležitý pro správnou funkci mnoha procesů v těle, a to včetně regulace funkce svalů, nervů, hladiny cukru v krvi, krevního tlaku a tvorby bílkovin, kostí a DNA.

Jaké jsou pozitivní účinky hořčíku?

  • Zmírňuje příznaky astmatu: Magnesium uvolňuje svaly dýchacích cest. Lidé, trpící astmatickými obtížemi, mohou snadněji dýchat a zmírňuje se také jejich sípání. Hořčík má i protizánětlivé vlastnosti, které tlumí bolesti hrudníku a zmírňují úzkost.
  • Podporuje správnou tvorbu kostí: Hořčík pomáhá regulovat hladinu vápníku, který je pro stavbu kostí nepostradatelný. Bylo zjištěno, že čím větší je hladina hořčíku v těle, tím se zvětšuje také hustota dalších minerálů v kostech. U starších žen, po menopauze, je dostatečný příjem hořčíku důležitý, protože jeho obsah v kostech, v tomto období, se s věkem snižuje a zvyšuje se riziko osteoporózy.
  • Snižuje krevní tlak: Vysoký krevní tlak je spojován se srdečními chorobami a mrtvicí. Magnesium může krevní tlak snížit a pomáhá tak předcházet těmto problémům. 
  • Zlepšuje trávení: Hořčík uvolňuje střevní svaly, čímž pomáhá hladšímu průchodu stravy i odpadu skrze střeva. Zároveň na sebe váže vodu, kterou předává střevům.  Ta následně změkčuje stolici, umožňuje snadnější vyprazdňování a eliminuje zácpu.
  • Má protizánětlivé účinky: Nedostatek hořčíku bývá spojován s bolestivými chronickými záněty, které doprovázejí například artritidu, Crohnovu chorobu, syndrom dráždivého tračníku apod. Dostatek minerálu v těle může vzniku zánětu dokonce předejít.
  • Pomáhá při migréně: Nízká hladina magnesia může být příčinou bolesti hlavy a migrény. Předejít bolestivým záchvatům Vám může pomoci strava, bohatá na tento minerál nebo přípravky s hořčíkem. 
  • Zvyšuje schopnost těla absorbovat další minerály a vitamíny: Jestliže Vašemu tělu chybí vitamíny a minerály, pravděpodobně máte také nízkou hladinu hořčíku. Ten totiž pomáhá regulovat hladinu vápníku a pomáhá vstřebávat vitamín D, sodík, draslík nebo fosfor. Všechny tyto látky jsou životně důležité pro správné fungování celého organismu.

Magnesiu se říká také “hlavní minerál”, a to oprávněně. V těle ovlivňuje víc než 300 metabolických procesů a pomáhá našemu psychickému i fyzickému vyrovnanému stavu. Hořčík má také další pozitivní účinky na náš organismus, o kterých se více dozvíte za chvíli.

Jak se projevuje nedostatek hořčíku?

V krátkodobém horizontu se nestane nic vážného, pokud Vaše tělo nemá dostatek magnesia. Pokud ovšem nedopřáváte organismu magnesium delší dobu, začne Vám to dávat najevo.

Jak poznat nedostatek hořčíku v těle? 

Příznaky nedostatku hořčíku:

  • ztráta chuti k jídlu
  • nevolnost
  • zvracení
  • únava a slabost
  • pocení
  • závratě
  • necitlivost 
  • mravenčení 
  • svalové křeče
  • záchvaty
  • abnormální srdeční rytmus
  • astma
  • vysoký krevní tlak

Pokud ale nemá Vaše tělo dostatek hořčíku déle, může dojít i k vážnějším problémům, jako je špatná hustota kostí, nesprávná funkce mozku, nervů, svalů, špatná funkce zažívacího ústrojí a dokonce může dojít i ke kolapsu. 

Příčiny nedostatku hořčíku

Co způsobuje nedostatek hořčíku? Jak je možné, že nám v těle chybí?

Bývá to většinou způsobeno špatnou funkcí ledvin, sníženou schopností střev absorbovat hořčík a jeho nadměrným vylučováním skrze moč.

Příčin nedostatku hořčíku je mnoho. Patří mezi ně:

  • nemoci, jako je cukrovka, chronický průjem, celiakie a další
  • špatně zvolené diety, zaměřené na potraviny s nízkým obsahem hořčíku
  • přílišná konzumace sycených vod
  • špatně zvolené doplňky stravy a jiné léky, obsahující vápník

Existují i jisté podmínky, které také zvyšují riziko nízké hladiny hořčíku v těle, a to jsou závislosti na alkoholu či drogách, stárnutí, stres a trávící či genetické poruchy.

Dávkování hořčíku

Předejděte nízké hladině magnesia v těle tím, že budete dbát na to, abyste denně vstřebali jeho dostatečné množství. 

Doporučená denní dávka hořčíku je u každého jedince jiná. Jednotlivé dávky dělíme na základě věku a pohlaví. 

Níže v tabulce můžete zjistit, jaká je obecně doporučená denní dávka hořčíku pro skupinu, do které se řadíte. 

Denní dávka hořčíku se liší v závislosti na věku.

Pokud si chcete být opravdu jistí, jaká je hladina hořčíku ve Vašem těle, navštivte svého lékaře, který Vám provede potřebné testy. Pokud k lékaři jít nechcete, můžete si test na zjištění hodnot minerálů ve svém organismu, zakoupit na internetu nebo v lékárně. 

TIP: Hladinu hořčíku ve Vašem těle můžete zjistit, také jednoduše, pomocí krátkého online testu.

Předávkování hořčíkem

Stejně, jako u jiných prvků, existuje také u hořčíku nebezpečí spojené s jeho přílišným množstvím.

Předávkování hořčíkem může vést k hypermagnesémii. Ta se u lidí s normální funkcí ledvin objevuje vzácně. U jiných lidí však může hypermagnesémie vést k útlumu jedince, který se projevuje apatií a chorobnou spavostí. Dále může nastat porucha srdečního rytmu a dokonce zástava srdce.

Hypermagnesémie se vyskytuje často u lidí s nesprávnou funkcí ledvin. Správná hladina hořčíku v těle pomáhá jejich správnému fungování. Jeho vysoká hladina vede k dysfunkci ledvin, které selhávají a nejsou schopny zbavovat se přebytečného hořčíku. Ten se následně v krvi hromadí a vzniká vysoké riziko této choroby.

Příliš mnoho hořčíku můžete do těla dostat jak prostřednictvím potravin, tak skrze léky a potravinové doplňky či kombinací všeho dohromady.

Hořčík najdete například v některých laxativech, což jsou přípravky, které se používají při řešení potíží se zácpou. V malém množství neškodí, ale pokud to s nimi přeženete, mohou na tělo působit toxicky. 

Pozor je třeba dávat také na přílišné užívání antacid, která jinak pomáhají při zdravotních potížích se žaludkem a rovněž obsahují magnesium.

A jak se nežádoucí účinky hořčíku projevují, pokud ho v těle máme moc? Podle úřadu, zabývajícím se, mimo jiné, výživovými doplňky, se mohou příznaky předávkování hořčíkem projevovat: 

  • průjmem
  • nevolností a zvracením
  • letargií
  • svalovou slabostí
  • abnormální činností srdce
  • nízkým krevním tlakem
  • zadržováním moči
  • dýchacími problémy
  • srdeční zástavou

Možná Vás, výše uvedené informace, trochu vyděsily. Obecně ale platí, že riziko předávkování hořčíkem je u zdravého člověka poměrně nízké.

Pokud jste však začali užívat hořčík v jakékoliv formě a cítíte na sobě nějakou negativní změnu, vyhledejte co nejrychleji svého lékaře, který Vám poradí, jak dále postupovat. 

Nedostatek hořčíku a hubnutí

Hořčík ovlivňuje spoustu mechanismů v lidském organismu, jako je například správná funkce mozku, pravidelný rytmus srdce, obnovování svalů po cvičení a další. 

Mimo to, hraje hořčík důležitou roli také ve chvíli, kdy se snažíte zhubnout. Jak může magnesium ovlivnit hubnutí?

Má pozitivní vliv na hladinu cukru v krvi

Hořčík pomáhá zlepšovat hodnoty glukózy u lidí s nadváhou nebo u lidí, kteří mají předpoklady pro vznik cukrovky. Jeho nedostatek může způsobit tloustnutí.

Nejedna studie prokázala, že díky správné hladině magnesia v těle je možné zabránit vzniku cukrovky a zadržování vody v těle. 

Abychom ale mohli lépe pochopit, jak magnesium ovlivňuje tělesnou hmotnost člověka, je nutné pochopit inzulínovou rezistenci. 

Inzulín je hormon, který pomáhá transportovat glukózu z krevního oběhu do orgánových buněk. Pokud je někdo na inzulín rezistentní, tedy je proti inzulínu odolný, musí jeho tělo produkovat inzulínu více, aby se cukr dostal do příslušných buněk. To má za následek, že člověk konzumuje více potravin a nabírá další kila.

Bylo zjištěno, že čím méně hořčíku tělo obsahuje, tím větší může mít člověk inzulínovou rezistenci, a tedy vzniká větší pravděpodobnost nadváhy

Zmírňuje stres a zlepšuje kvalitu spánku

Pokud se chce člověk zbavit přebytečných kil, nestačí jen správná strava a pohyb. Nutná je také psychická pohoda!

S vnitřním klidem neodmyslitelně souvisí spánek, který má opět velký vliv na odbourávání tuků

Právě nespavost je častým příznakem nedostatku hořčíku. Lidé, kteří trpí jeho nízkou hladinou v těle, nespí vůbec nebo je jejich spaní přerušované či neklidné. 

Hladina magnesia má také vliv na zvládání stresových situací a jeho nízká hladina může zapříčinit pocity úzkosti

Hořčík jednoduše působí, jako takový posilovač dobré nálady, který podporuje naši motivaci a povzbuzuje nás v pozitivním myšlení. A právě správné nastavení mysli je u snižování váhy velkým přínosem.

Pomáhá při cvičení

Hořčík podporuje správnou funkci celého organismu a dodává tělu energii, která je potřebná například pro cvičení. 

Pokud chcete rychle ztrácet svá kila, pohybu se nevyhnete. Magnesium funguje jako baterie, která společně s vápníkem, sodíkem, draslíkem a dalšími prvky, pomáhá Vašemu tělu správně fungovat. 

Zároveň, po cvičení, hořčík pomáhá svalům při jejich zotavování a při celkové relaxaci. Pomáhá totiž snižovat hladinu kyseliny mléčné ve svalech během cvičení, což má za následek menší bolest a únavu svalů. Čím méně magnesia v těle máte, tím více jste po cvičení unavení a svaly Vás mohou více bolet.

Pomáhá srdci udržet zdravý rytmus

Jelikož je srdce také sval, má hořčík na jeho správnou funkci blahodárný vliv. 

Při stlačování srdce napomáhá magnesium jeho uvolňování a zabraňuje arytmiím a křečím v průběhu fyzické námahy i po ní.  Pomáhá také uvolňovat krevní cévy a udržuje zdravý krevní tlak.

Hubnutí je celkově náročný proces, kdy se tělo musí vyrovnat se spoustou změn a právě správné množství hořčíku může celému organismu velice ulehčit a Vám usnadnit odbourávání tuků při nejrůznějších dietách.

Hořčík v potravinách

Nedostatek hořčíku může být způsoben špatnou stravou.
zdroj: pexels.com

Potraviny, obsahující hořčík, jsou velmi rozmanité, proto si z nich jistě vybere každý. Nejlepším zdrojem bývá například ovoce, zelenina, ořechy a semena. 

Zahrňte do každého jídla aspoň nějakou potravinu bohatou na hořčík a místo dezertu si dopřejte několik kousků ovoce. 

Chcete-li pro sebe udělat ještě něco navíc, omezte cukr, alkohol a průmyslově zpracovaná jídla. Tím vším zvýšíte šanci na správnou hladinu magnesia ve svém těle. 

Které potraviny obsahují hořčík? 

  • zelená listová zelenina (např. špenát)
  • ovoce (fíky, avokádo, banány, maliny)
  • zelenina (hrášek, zelí, fazole, artyčoky, chřest, růžičková kapusta)
  • luštěniny (fazole, cizrna)
  • mořské plody a ryby (losos, makrela, tuňák)
  • celá zrna (hnědá rýže, oves)
  • mléčné výrobky (mléko, jogurt)
  • kakao
  • hořká čokoláda
  • tofu
TIP: Potravin, bohatých na magnesium, je spousta. Jednou z nich je také brokolice, která je významným přírodním zdrojem hořčíku. Uvařte si z ní něco dobrého!

Pro ty, kteří nemají rádi tablety nebo prostě jen chtějí vyzkoušet něco nového, by mohl být vhodný hořčík v prášku, který snadno rozpustíte ve vodě a jednoduše ho vypijete. 

Můžete také zvolit například hořčíkový olej nebo krém, který umožňuje vstřebávání hořčíku kůží. 

Jak si vytvořit vlastní hořčíkový pleťový krém doma? Postupujte podle jednoduchých kroků na videu.

Pokud se rozhodnete pro jakoukoliv variantu hořčíkového potravinového doplňku, měli byste si předem promluvit se svým lékařem nebo výživovým poradcem. 

Vápník, hořčík, zinek – proč je užívat společně?

Tyto tři minerály mezi prvky, které jsou, pro bezproblémový chod všech mechanismů v těle, klíčové. Pokud je Vaše tělo obsahuje ve vyváženém poměru, existuje velký předpoklad, že bude zdravá jak Vaše mysl, tak tělo. 

Zinek

Zinek je jedním  ze základních minerálů, které tělo potřebuje, aby bylo zdravé. Podporuje imunitní systém a podílí se na obnovování tělesných tkání.

Zinek má však tu nevýhodu, že jej tělo neumí uložit tak, jak to dělá s jinými minerály a vitamíny. 

Abyste do svého organismu zinek dostali, je nutné konzumovat potraviny, které jej obsahují, popřípadě jej doplňovat prostřednictvím potravinových doplňků. 

Potraviny, bohaté na zinek jsou:

  • maso (různé druhy)
  • mořské plody (mušle, ústřice, krab, krevety)
  • luštěniny
  • celá zrna a semena (dýně, tykev, sezamová semínka)
  • ořechy 
  • mléčné výrobky
  • vejce
  • některá zelenina (např. rajčata)
  • tmavá čokoláda

Zinek a hořčík, pokud je užíváte ve správném poměru, spolu úžasně fungují. Hořčík pomáhá tělu regulovat hladinu zinku, zatímco zinek mu umožňuje vstřebávat hořčík účinněji a zabraňuje uchovávání příliš vysokých dávek.

TIP: Množství zinku, které člověk denně potřebuje, závisí na pohlaví a věku. Zjistěte, jaké množství zinku potřebujete právě Vy.

Vápník

Vápník je jedním z nejhojněji se vyskytujících minerálů v těle. Je uložen v kostech a zubech. 

Vápník umožňuje kostem rozvíjet se a správně růst, posiluje je a dbá na jejich správnou hustotu. Zpomaluje také pokles hustoty kostí, ke kterému dochází s přibývajícím věkem.

Mezi vápníkem a hořčíkem je vzájemný vztah, a to takový, že hořčík vápníku zabraňuje jeho pronikání do měkkých tkání, ledvin, tepen a chrupavek, kde může být toxický. 

A jak mít v těle vápníku dostatek? Jezte tyto potraviny. 

  • mléko
  • sýr
  • jogurt
  • ořechy (pistácie, mandle, lískové ořechy, sezamová semínka)
  • fazole
  • brokolice
  • zelí 
  • špenát
  • kapusta
  • tofu

Vápník, hořčík i zinek můžete dopřávat svému tělu přirozeně, a to prostřednictvím zdravé stravy. Můžete si ale také vypomoci potravinovými doplňky, které obsahují všechny tři minerály ve správném poměru.

Vše souvisí se vším. Zdravé množství magnesia v organismu je nezbytné pro udržení dobrého zdraví a dobré zdraví je základem pro zdravý život a optimální tělesnou váhu.

Pamatujte, hořčík není žádný zázrak, díky kterému se budete v mžiku cítit lépe a zhubnete přes noc několik kil.

Úspěšné hubnutí a celkově zdravý životní styl a spokojená nálada vychází z pevného plánu, ze stravovacích návyků, které poctivě dodržujete a z pravidelného pohybu. 

Hořčík Vám ke zdraví a vysněné postavě může jen dopomoci.

Další zajímavé tipy

Napsat komentář

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.