Hubnutí na tuku aneb víte jaké zdravé tuky jíst?

0
986

Dieta bez tuku?

Radši na to hned zapomeňte.

Je důležité si uvědomit, že pojem tuk většina lidí chápe jako něčeho špatného!

Ve své podstatě je to pravda, protože lidé často konzumují ve větší míře tzv. „nezdravé tuky“, které jsou tvořeny hlavně nasycenými mastnými kyselinami a trans mastnými kyselinami. Tento druh tuků je obsažen hlavně v másle, sádle, uzeninách, tučných mléčných výrobcích atd.

Druhou kategorii, kterou zpravidla lidé konzumují o poznání méně, jsou tzv. „zdravé tuky“, které mají obsah více nenasycených a mononenasycených mastných kyselin.

Najdete je například v rostlinných tucích, ořechách, tučných rybách jako sleď, makrela, losos apod. Tuky jsou velice důležité z důvodu, že zajišťují vstřebávání vitamínů A, D, E, K a podílejí se na regulaci tělesných funkcí, chrání orgány a sami obsahují důležité vitamíny.

Dobré vs. špatné tuky

Je to ve své podstatě velice jednoduché. Pokud chcete zhubnout tak to oproti většině lidí musíte otočit tzn. musíme maximalizovat příjem zdravých tuků, nejlépe 2/3 a více z celkového přijmu tuků za den.

A naopak minimalizovat nezdravé tuky na 1/3 a méně z celkového denního příjmu tuků. Jedny z nejvhodnějších tuků jsou OMEGA 3 mastné kyseliny, které mají příznivý vliv na činnost srdce, mozku a očí. Najdete je již ve zmíněných rybách, ořechách a rostlinných tucích. Vše shrne následují obrázek.

Dobré vs. špatné tuky ve stravě
Zdroj: http://www.nasyceneskodi.cz/co-jsou-nasycene/

Na jaké tuky si dát pozor?

Zapomeňte na koblihy, čokolády, bílé pečivo(výrazně ho omezte), náhražky mléka, smetany atd. Určitě vás napadne ještě mnohem více výrobků, ale jako příklad stačí. Celkový příjem tuků ve stravě by neměl přesáhnout 20% z celkového denního přijmu jídla.

Tuk je v dietách nezbytný! Musíte ho jíte, ale samozřejmě jen ten správný, který jste si popsali výše. Pokud se rozhodnete být úplně bez tuku, tak se vystavujete zdravotním komplikacím. Zabráníte totiž správnému vstřebávání vitamínů. A hlavně tělo si některé tuky nedokáže samo vyrobit, takže je odkázáno na jejich příjem.

Jaké tuky jíst při hubnutí?

Pokud se tedy nacházíte ve fázi, kdy se chcete zbavit přebytečných kil, tak bych vám doporučil toto. Hlavní zásadou je dávat přednost kvalitě potravin před množstvím. Dopřávejte si po cvičení ryby, alespoň 2x týdně, je to velice zdravé maso plné zdravých tuků a vitamínů. Na rozdíl od uměle dopovaných kuřat, které vyrostou za 3 týdny. A když říkám ryby, nemyslím tím rybí prsty nebo pangase.

Dbejte na kvalitu ryb, nejlépe čerstvé, jen chlazené, dají se koupit občas v supermarketech. Dále se vykašlete na kuřecí šunky a podobné „zdravé šunky s obsahem 0,00001% tuku“. Raději si kupte klasickou vaničku tvarohu, přidejte do ní tuňáka z konzervy, sůl, trošku pepře a máte mnohonásobně lepší pokrm, který si můžete snadno dát na celozrnné pečivo nebo ideálně pouze okurku či kedlubnu.

TIP: Uchovávejte potraviny v ledničce stále čerstvé v dózách na potraviny.

Snídani doplňte hrstí ořechů. U všech výrobků co jíte si snažte dohledat obsah jednotlivých tuků ať máte přehled o tom, co jíte. Dbejte na to, aby jste vše dobře strávili.

Podělte se s námi v komentářích o vaše zkušenosti s příjmem tuků, popřípadě s konkrétními výrobky, které by jste doporučili i ostatním.

Hubnutí na tuku aneb víte jaké zdravé tuky jíst?
4.7 (93.33%) 3 votes

Zanechte odpověď

Vložte komentář
Jméno