Jak začít s dělenou stravou podle dr. Haye? Má to smysl?

Ve světě má dělená strava jak své příznivce, tak i své odpůrce.

Spousta lidí však zásady dělené stravy respektuje a upravuje si podle nich jídelníčky.

Dělenou stravu byste však neměli vnímat jako dietu, která vám pomůže zhubnout. Jedná se totiž o životní styl, jenž vás dokáže zbavit i mnoha onemocnění a zdravotních problémů.

Snad nejznámější je dělená strava podle Haye.

Jak tedy tento způsob stravování vznikl?

Jaká jsou jeho pravidla?

A jaké zdravotní benefity přináší?

Vznik dělené stravy

William Howard Hay (1866 – 1940) v roce 1981 promoval na americké univerzitě New York University Medical College. Vystudoval medicínu se specializací na chirurgii.

O šestnáct let později ho však postihly zdravotní potíže, a proto se rozhodl zkoumat souvislost mezi stravou a zdravím. Hay vážil 102 kilogramů, měl vysoký krevní tlak a také Brightovu nemoc (vážné a nevyléčitelné onemocnění ledvin).

Autor dělené stravy - William Howard Hay
William Howard Hay, zdroj: breatharian.eu

Hay měl také dilatační kardiomyopatii, přičemž lékaři mu oznámili, že jeho život nepotrvá s těmito diagnózami dlouho. Právě kvůli tomu se rozhodl, že začne sám na sobě dělat pokusy se stravou.

V jeho těle se zadržovala voda, měl opuchlé nohy, dokonce se bál spát vleže, aby se neutopil zadrženou vodou. Cvičením se mu stále nedařilo zhubnout, přičemž přebytečné kilogramy začal ztrácet až úpravou stravy.

Uvědomil si, že jeho stravovací návyky nejsou dobré.

Kombinace jídla

Po ukončení lékařské fakulty Hay jedl po dobu 11 let pouze v hotelech, penzionech a restauracích. Potom se oženil a jeho manželka mu dalších 5 let vařila, ale ještě ne podle nových pravidel. Stále přibíral a přibíral, až jeho váha překonala hranici 100 kilogramů. 

Podívejte se, jaká jsou pravidla pro kombinování potravin. Dělená strava přehledná tabulka: 

Skupiny potravin Potraviny Kombinovat s Nekombinovat s Výjimky
Kyselé ovoce grapefruit, pomeranč, citron, limetka, granátové jablko, rajčata kyselým ovocem, ořechy a semínky sladkým ovocem a jinými skupinami potravin rajčata se mohou jíst se zeleninou s nízkým či žádným obsahem škrobu a avokádem
Středně kyselé ovoce jablka, meruňky, bobule, hrozny, kiwi, mango, nektarinky, papája, broskve, hrušky, švestky, jahody kyselým nebo sladkým ovocem, nikoliv s obojím, ořechy a semínky ostatními skupinami potravin
Sladké ovoce banány, kokos, datle, sušené ovoce, sušené švestky, rozinky středně kyselým ovocem, ořechy a semínky kyselým ovocem a jinými skupinami potravin
Meloun vodní, žlutý, Cantaloupe melouny jezte samostatně všemi skupinami potravin
Bílkoviny maso, drůbež, ryby, vejce, mléčné výrobky, fazole, hrášek, ořechy a semínka, arašídy, sójové boby, sójové výrobky, tofu zeleninou s nízkým či žádným obsahem škrobu ostatními bílkovinami, tuky, uhlohydráty, škroby a ovocem mléko pijte samostatně
Zelenina s nízkým či žádným obsahem škrobu chřest, artyčoky, řepa, brokolice, zelí, květák, okurka, lilek, česnek, salát, celer, mrkev, cibule, petržel, hrášek, paprika, tuřín, cuketa bílkovinami, tuky, uhlohydráty a škroby ovocem
Sacharidy a škroby chleba, těstoviny, zrna, obiloviny, brambory, dýně, zimní tykve, příze zeleninou s nízkým či žádným obsahem škrobu a tuky ovocem a bílkovinami
Tuky avokádo, olivy, kokos, máslo, smetana, len, sezamové a řepkové oleje zeleninou s nízkým či žádným obsahem škrobu, uhlohydráty, škroby a bílkovinami bílkovinami a ovocem avokádo lze jíst s ovocem

Hay jedl skoro každý den maso, nebo nějaké jiné koncentrované bílkoviny. Obvykle je kombinoval s bílým chlebem či bramborami. Hay takové jídlo popsal jako “běžné jídlo na americkém stole”. Během dne jedl hodně pečiva a denně si dal i tři šálky kávy, které si osladil cukrem a smetanou. 

Hayovy stravovací návyky nebyly neobvyklé. Maso a brambory konzumují Američané běžně.

Vývoj nového způsobu stravování

Hay začal jíst třikrát denně, přičemž dvakrát klasické jídlo, jednou pouze zeleninu. Přestal pít kávu, ale nadále kouřil cigarety a pil alkohol. Uvedl však, že po dvou týdnech na novém způsobu stravování mu přestala chutnat i káva, o několik měsíců později také cigarety. Po třech měsících vážil 79,4 kilogramů.

Podle něj dosáhl optimální váhy. I nadále však ve svém stravování pokračoval, začal navíc zkoumat stravu a cvičení, a to z konvenčního a alternativního pohledu. 

Opřel se o studijní práci Ivana Petroviče Pavlova, ruského fyziologa, jenž se proslavil svým výzkumem na psech. Podle jeho studie trvá u psů asi dvě hodiny, než stráví sacharidy, a čtyři hodiny, než stráví bílkoviny. Pokud navíc pes při jídle kombinoval bílkoviny a sacharidy, pak trávicí proces trval i 13 hodin. 

Hay na základě svého výzkumu vytvořil stravu, která je založena na teorii, že zdraví je ovlivněno chemickým procesem trávení

Tělo používá pro uhlohydráty alkalický trávicí proces a pro skupinu, kterou Hay nazval jako sacharidy a sladké věci, potřebuje tělo kyselinu. Pokud se však konzumují sacharidy a proteiny současně, alkalický proces je přerušen procesem kyselým. Kombinace nekompatibilních potravin způsobuje acidózu, tedy hromadění přebytečných kyselin v tělních tekutinách. 

Podle Haye je řešením jíst bílkoviny v jednom jídle a v druhém jídle zase sacharidy. Ovoce klasifikoval jako kyseliny. Zeleninu zase označil za neutrální kategorii, kterou je možné kombinovat s jakoukoliv jinou skupinou. 

Byl zastáncem každodenního klystýru k očištění tlustého střeva. 

Samotný doktor zaznamenal, že poté, co se začal stravovat podle pravidel dělené stravy, snížil se mu krevní tlak, zbavil se otoků nohou a dokonce si mohl i zaběhat, což pro něj předtím bylo nepředstavitelné. 

Hay se vzdal své lékařské praxe, chirurgie a podávání léků. Věřil, že mnohem více pro svět udělá tím, když začne propagovat dělenou stravu. Svůj jídelníček představil v roce 1911 a zbytek života strávil jeho propagací. Přednášel ve Spojených státech i Kanadě a psal také knihy. 

Ukázkový jídelníček podle Haye

Pátek

Snídaně Pomerančová šťáva a mléko
Oběd Rajčatový vývar, pečená cibule, rajčatovo-okurkový salát s dresingem z majonézy, meruňky jako dezert
Večeře Grilovaná ryba, nebo steak, dušená čekanka, dušená mrkev a salát z drceného zelí, cibule a ředkviček

Sobota

Snídaně Celozrnné muffiny, med, máslo a černá káva
Oběd Smetanová polévka, dušený celer a salát z ananasu,  hrušek a hroznů, citronový krém jako dezert
Večeře Grilované jehněčí kotlety, dušený květák, dušená kapusta a salát z grapefruitu a zelí s majonézovým dresinkem, čerstvé broskve s neslazenou smetanou jako dezert

Současná podoba dělené stravy

V současné době dělená strava už nezahrnuje každodenní klystýr. Dělená strava rozděluje potraviny na tři hlavní skupiny a jsou stanovena pravidla, jak se mají jednotlivá jídla kombinovat.

Jídelníček se skládá převážně z ovoce a zeleniny, přičemž odborníci doporučují počkat alespoň 4 hodiny, než začnete jíst další jídlo, ovšem z neslučitelné kategorie

Setkáte se s různými názory. Někdo doporučuje jíst malé porce bílkovin, sacharidů a tuků. V některých jídelních plánech je kladen důraz na celozrnné výrobky a nezpracované sacharidy. Jiné zase umožňují pít i alkoholické nápoje.

Jsou také jídelní plány, jež zakazují průmyslově zpracované potraviny s přísadami, jako jsou rafinovaný cukr, margarín a bílá mouka. 

Jsou také jídelní plány, jež zakazují průmyslově zpracované potraviny s přísadami, jako jsou rafinovaný cukr, margarín a bílá mouka. 

Konkrétně dělená strava podle Haye je založena na kategoriích bílkovin, sacharidů a neutrálních potravin. Bílkoviny a neutrální potraviny lze kombinovat.

Neutrální potraviny lze kombinovat i se sacharidy. Je potřeba se vyhnout kombinaci bílkovin a sacharidů. V tomto článku najdete i podobné diety

Bílkoviny Neutrální potraviny Sacharidy
maso veškerá zelenina s výjimkou zeleniny z kategorie sacharidů obiloviny
drůbež všechny ořechy kromě arašídů chléb
ryby tuky včetně másla, smetany, vaječných žloutků a olivového oleje rýže
vejce whisky a gin výrobky z mouky a celých zrn, jako jsou pšenice, oves, kukuřice a ječmen
mléčné výrobky včetně mléka, sýrů a jogurtů
škrobová zelenina (brambory, sladké brambory, dýně a artyčoky)
luštěniny včetně fazole, čočky, sójových bobů, cizrny
sladké ovoce (rozinky, datle, fíky, sladké hrozny a zralé banány)
většina ovoce (jablka, meruňky, třešně, rybíz, angrešt, grapefruit, hrozny, kiwi, citrony, limety, liči, mango, nektarinky, pomeranče, mučenky, hrušky, ananas, švestky, maliny, jahody a mandarinky)
pivo
melouny (konzumovat by se měly samostatně)

červené víno, bílé víno, mošt

Podívejte se na názornou ukázku, co je a není vhodné vzájemně kombinovat: 

Kombinace jídel v dělené stravě
Zdroj: livingforce.ca

Výhody dělené stravy

Stejně jako všechny druhy stravování, tak má i dělená strava pro a proti. Právě mezi výhody patří: 

  • účinná redukce hmotnosti, 
  • příjem nízkokalorických potravin bohatých na vlákninu (delší pocit plnosti), 
  • konzumace ovoce a zeleniny,
  • předcházení vážným onemocněním. 

I dělená strava má svá úskalí, mezi něž zase patří: 

  • nevyhovující pro všechny,
  • striktní dodržování kombinace potravin,
  • riziko nestabilního výsledku (hrozí jo-jo efekt). 

Strašák jo-jo efekt hrozí v okamžiku, kdy po dosažení vysněné hmotnosti začnete jíst zase tak jako předtím. Právě z daného důvodu je nezbytné vnímat dělenou stravu jako životní styl, nikoliv jako dietu. 

Názory na otázku, jestli je zdravá dělená strava, se liší. Každému tělu totiž vyhovuje něco jiného. 

Jak začít s dělenou stravou?

Jestliže se vám tedy zalíbila dělená strava, jak začít vám prozradíme v následujících řádcích. Z výše uvedeného už víte, co je dělená strava, jak se rozdělují a kombinují potraviny, teď už stačí jenom začít.

Prvně si důkladně pročtěte výše uvedené informace, abyste pochopili, jak se mohou a nemohou jednotlivé suroviny kombinovat. 

Ukázka, jak vypadá jídlo v rámci dělené stravy
Zdroj: verywellfit.com

Začátky jsou opravdu těžké, a to i s dělenou stravou. Ukázka jídelníčku vám usnadní změnit životní styl. 

Ukázkový jídelníček dělené stravy na celý týden

Den Snídaně Oběd Večeře
Pondělí ovesná kaše bramborová pečeněčerstvý ovocný salát pečené kuře s kořenovou a listovou zeleninoucitronová smetana
Úterý müssli česnekové brambory a salátbanán sýrový pudink se zeleninou
Středa ovesná kaše těstoviny s pestem sekaná zapečená s bramboryčerstvé ovoce
Čtvrtek kukuřičné lupínky s jogurtem chleba, máslo a salát grilovaná ryba se zeleninou jablečný pudink
Pátek toast s marmeládou rýžový salátčerstvé ovoce pečená makrela se zeleninousýry
Sobota palačinky pečené sladké brambory pečené kuře se zeleninousýry a čerstvé ovoce
Neděle müssli naan chléb čerstvé ovoce skopový, nebo hovězí guláš

Další zajímavé tipy

Napsat komentář

Emailová adresa nebude zveřejněna a nebude uložena do žádné databáze. Vyžadované informace jsou označeny *.