JAK ZAMEZIT NEDOSTATKU VITAMÍNU B 12, KTERÝ MÁ VLIV NA RŮST SVALŮ?

0
36

Mikroživiny, neboli vitamíny, minerály a stopové prvky, mají nezanedbatelný vliv na celkové fungování lidského organismu a jsou často opomíjenou složkou co do důležitosti.

Bohužel žijeme v době, která si žádá velmi vysoké nasazení, na svá těla i hlavu máme nemalé nároky a tento maratón nás všechny přivádí do značného stresu. Spoléháme na to, že běžná pestrá strava stačí a dokud dýcháme, jedeme na plné obrátky.

Zamýšlíme se ovšem někdy nad tím, že za naší únavou, psychickou nepohodou a, nízkou výkonností či spoustou zdravotních problémů, stojí právě nedostatek některých mikroživin? A je lepší přijímat vitamíny a minerály pouze z přirozených zdrojů nebo zobat pilulky?

Pojďme se podívat na jeden konkrétní, a to vitamín B 12!

Co je vitamín B12

Odborně ho najdeme pod názvem kobalamin, patří do skupiny vitamínů B, které jsou rozpustné ve vodě a má typicky červenou barvu. Z chemického hlediska jde o poměrně složitou molekulu, svou strukturou podobnou hemu nebo chlorofylu; kdy ve středu je atom kobaltu se čtyřmi atomy dusíku pyrrolových jader, společně vázaných do porfyrinového skeletu.

Má nezastupitelnou funkci v rámci krvetvorby a pro správné fungování nervové soustavy. Zlepšuje paměť, podporuje koncentraci a snižuje riziko onemocnění kardiovaskulárního systému, pozitivně ovlivňuje i funkci imunitního systému.

Použití vitamínu B12

Používá se jako prevence vzniku anémie i poporodních depresí, při neurologických poruchách, pro posílení chuti k jídlu, k podpoře růstu, pro posílení činnosti mozku (paměť, učení). Stabilizuje menstruační cyklus, zkracuje adaptaci na vysokohorské prostředí. Dodává energii a má příznivý vliv na růst svalové hmoty u sportovců. Vliv vitamínu B12 oceníte především ve fitness při cvičení.

Zdroje vitamínu B12

Jeho zdrojem jsou především potraviny živočišného původu; jako vejce, mléko, sýry, maso a vnitřnosti, ryby a mořské plody, řasy. Právě proto často trpí jeho nedostatkem lidé stravující se na bázi rostlinné potravy, především vegani a striktní vegetariáni.

„Nejkvalitnější a nejlevnější vitamín B12 koupíte v online lékárně, podívejte se na seznam internetových lékáren na Leano.cz

Je stabilní vůči teplotě, neničí se varem, k jeho ztrátám dochází za přístupu vzduchu, na světle a v zásaditém prostředí. Ničí se rovněž kouřem z cigaret (a to platí i pro pasivní kuřáky vdechující kouř), antikoncepcí, antibiotiky, alkoholem a hypnotiky.

Výskyt vitamínu B 12 je v živých organismech ve formě hydroxykobalaminu, adenosylkobalaminu a methylkobalaminu. Poslední dvě jmenované formy jsou aktivní koenzymy.

Uměle vyrobená forma vitamínu B 12 se nazývá kyanokobalamin. Má dobrou dostupnost i stabilitu a do aktivní formy se přeměňuje až během metabolických procesů uvnitř organismu. Produkován je bakteriemi, nikoliv rostlinami nebo živočichy samotnými.

Jako jeden z mála vitamínů je v těle uložen do zásoby – konkrétně v játrech, ledvinách srdci a mozku, a to až na extrémních 2-5 let (někde se uvádí i 10 let)! K jeho vstřebání je zapotřebí tzv. vnitřní faktor, protein nacházející se ve sliznici žaludku. Samotná absorpce probíhá v tenkém střevě.

Denní doporučená dávka vitamínu B12

Pro dospělé jedince se uvádí 2-3 mikrogramy na den; pro děti 2 mikrogramy a pro těhotné 2-4 mikrogramy. Terapeutické dávky obsahují 100-1000 mikrogramů. Vitamíny skupiny B by měly podávány společně, neboť jsou vzájemně propojeny ve svých funkcích.

Vliv vitamínu B 12 na růst svalové hmoty a výkon u sportovců

Něco málo už v tomto duchu bylo zmíněno v článku výše, ale konkrétněji by stálo za zmínku, že vitamínu B 12 je přisuzován jistý anabolický efekt. Nicméně nikoli na svalovou hmotu. Jeho efekt se projevil v rámci zlepšené regenerace a u vytrvalostních sportovců, především má význam u vegetariánské populace a sportovců s nižším příjmem masa. Zázraky ovšem neočekávejte. A posledním doporučením by rozhodně bylo suplementovat vitamíny v celém spektru jako B – komplex nebo multivitamínové preparáty, rovněž snadno dostupné v internetových lékárnách.

Předávkování vitamínem B 12

Stravou je takřka nereálné, vzhledem k jeho rozpustnosti ve vodě – nadbytek tělo vyloučí močí. Museli byste užívat extrémně velké množství ve formě doplňků, dlouhodobě a pravidelně. Některé studie v tomto případě uvádí souvislost se vznikem rakoviny, především plic. Jinak se může projevit pocením, trávicími a kožními problémy. Jednoznačná odpověď na předávkování však není zatím vědecky nijak prokázaná.

Nedostatek vitamínu B 12, jeho projevy a důsledky

Klinický nedostatek vitamínu B 12, způsobený nedostatkem v potravě, je vzácný. Vyskytuje se u vegetariánů a lidí s poruchou vstřebávání z různých příčin. Vede především k chudokrevnosti, zde je ovšem potřeba dodat, že jde převážně o deficienci vnitřního faktoru, nezbytného právě pro vstřebání B 12.

Mezi další projevy nedostatku můžeme zařadit hubnutí, zhoršování paměti a duševní výkonnosti, zhoršení svalové koordinace a mravenčení končetin, bušení srdce, apatie. Klinicky lze pozorovat i změny na jazyku – je vyhlazený (vymizení papil), červený a lesklý, vzniká zánět.

V závažnějších případech dochází k degeneraci mozku a nervového systému (případně i míchy), ztrátě koordinace a potíže s chůzí.

Vliv vitamínu B 12 na přibírání

Že vitamíny všeobecně zvyšují chuť k jídlu, je celkem známý fakt. U vitamínu skupiny B je to ovšem zmiňováno nejvíce a skutečně může nastat, ovšem k rychlému vyčerpání nahromaděných zásob velmi efektivně přispívá fyzická aktivita – jak prosté, že?

Chuť k jídlu podporuje spíše vitamín B 6 a B 1, naopak B 5, B 2 i B 12 poskytují energetickou podporu nápomocnou v nutkání přejídat se.

Suplementace vitamínu B 12

Je několik možností, jak ho doplnit:

  • Konzumujte potraviny bohaté (viz zdroje výše), případně cíleně obohacené vitamínem B 12.
  • Injekční forma – nejlépe vstřebatelná, na předpis lékaře, četnost i dávkování je individuální dle aktuálně řešených potíží, aplikuje se především intramuskulárně (do svalu), aplikace není bolestivá; pro lidi s poruchou vstřebávání je někdy nutná doživotní suplementace
  • Doplňky stravytablety B 12 (horší vstřebatelnost a proto vyšší dávkování), orální sprej, tekutý vitamín B 12 (aplikuje se pod jazyk)

Veškeré formy mimo injekční jsou v dnešní době bez problému k sehnání v lékárnách, ale samozřejmě v rámci šetření času i financí můžete využít internetové obchody, jako například eshop Dr. Max nebo eshop Piluka. Na webu internetových lékáren máte přece jen mnohem více času a možností si jednotlivé produkty prostudovat a v klidu, bez nervózních lidí ve frontě za zády, se rozhodnout pro ideální doplněk vitamínu B 12 právě pro Vás.

Autor článku: Sandra Picková, Dis., nutriční terapeut


JAK ZAMEZIT NEDOSTATKU VITAMÍNU B 12, KTERÝ MÁ VLIV NA RŮST SVALŮ?
Ohodnoťte tento příspěvek!
Předchozí článekKetodieta od A do Z aneb proč je ketodieta novým hitem na hubnutí
Milan Pichlík
Jsem fanoušek zdravého životního stylu a rád o tom také píši. Baví mě psát články o hubnutí, nejrůznějších metodách jak zhubnout a pro tyto účely tvořím také jídelníčky. Dále jsem aktivní sportovec v nejrůznějších sportovních odvětvích. V neposlední řadě mě baví vařit, a proto píši i články s tématikou zdravých receptů. Čtením těchto článků se snad inspirujete a naučíte se také žít zdravým životním stylem a vybudujete si skvělou postavu.

Zanechte odpověď

Vložte komentář
Jméno