Low carb vs. ketogenní dieta

0
17

Low carb dieta je fenomén poslední doby.

Na internetu se přetřásá horem dolem a ti, kteří vyzkoušeli, na ni přísahají jako na jedinou možnou, při níž lze zhubnout bez hladu a přílišné fyzické aktivity. 

A pak je tu ketogenní dieta s ještě zajímavějšími výsledky, také se zástupy skalních příznivců.

Ti však někdy v nevědomosti stojí proti vyznavačům LOW CARB .

Přitom oba stravovací styly jsou si podobné, základem je omezení sacharidů, liší se však v množství, které si do jídelníčku pustíme. 

Makroživiny a low carb

Vezměme to od základu. Potrava, kterou přijímáme, obsahuje tři základní makroživiny: sacharidy, tuky a bílkoviny. Low carb i ketogenní dieta jsou nízkosacharidové. Znamená to, že si v jídelníčku musíme pohrát právě se sacharidy – ty stáhneme, a naopak směrem vzhůru upravíme poměr tuků a bílkovin. 

A tady pozor: Zatímco low carb je ve snižování sacharidů benevolentní, často povoluje plátek žitného chleba nebo malou porci luštěnin (tzv. dlouhé sacharidy), ketogenní dieta je velmi přísná. 

Low carb není co se čísel týče nijak přesně definovaná, podstatou je vyhýbat se potravinám s vysokým obsahem jednoduchých cukrů. O low carb se dá hovořit při jídelníčku s max. obsahem sacharidů kolem 150 g. Čím víc je v jídelníčku omezíme, tím víc bude low carb přecházet v ketogenní dietu.

Ketogenní dieta připouští max. denní příjem sacharidů okolo 50 g (a méně). Jazykem makroživin by sacharidy měly tvořit 5-10 % denního příjmu, zatímco běžná západní strava, která je na sacharidech postavená, jich obsahuje kolem 60 %. Čím méně sacharidů, tím více byste do jídelníčku měli dostat zdravé tuky. Proto se někdy přísné formy low carb diety označují jako LCHF, low carb, high fat (sacharidy nízko, tuky vysoko).

TIP: Zatímco běžné diety jsou založené na počítání kalorií, nízkosacharidové kladou důraz na poměr makroživin – sacharidů, tuků a bílkovin. Kalorie se na low carb počítají jen zřídka. Chcete si spočítat svoje makra? Vyzkoušejte MAKRO KALKULAČKU.

Tuk v potravě a inzulín

Proč nízkosacharidové diety upřednostňují právě tuky? Tuky mají vysokou sytící schopnost, v ketogenním režimu nemáte hlad, obvykle stačí 2-3 jídla denně. Osvícení lékaři a výživaři pomalu vyvracejí mýty, které se v minulých letech okolo tuků vyrojily. Tuk není nezdravý, jen je třeba vědět, jakou formu tuku a v kombinaci s jakým jídlem přijímáte.

Jedna z největších výhod ketogenní diety postavené na nízkých sacharidech a vysokém obsahu tuků je, že v organismu vyvolává minimální vyplavování inzulínu, tzv. hormonu hladu. Inzulín je z velké části zodpovědný za pocit sytosti a ukládání tuků. 

Často se ketogenní strava doporučuje cukrovkářům druhého typu, kterým pomáhá udržovat stabilní hladinu inzulínu v těle přirozenou cestou. Diabetici, kteří se pro ketogenní dietu rozhodnou, by měli svůj záměr konzultovat s lékařem, zejména kvůli úpravě medikace po přechodu na tento výživový styl. 

 

Co nejíst na low carb, keto?

Potraviny zakázané na obou typech diet zahrnují sladkosti, běžné pečivo – chleba, rohlíky, koláče, ale také přílohy jako knedlíky, rýži, brambory, luštěniny. Ty obsahují škroby, což jsou v podstatě složené sacharidy. Dále se na nízkosacharidové dietě nedoporučuje ovoce, a když už, tak to méně sladké a v malém množství. 

Velmi odmítavě se low carb staví vůči průmyslově zpracovaným potravinám, upřednostňuje základní suroviny a jídla z nich připravená.

 

Seznam povolených potravin na low carb, keto

Na nízkosacharidovce si můžete dopřát maso na všechny způsoby, ryby, vývary, ořechy, hojně zeleninu (především tu, která roste nad zemí). Povolené jsou mléčné výrobky, zvláště ty tučnější. Zdravé tuky: sádlo, olivový olej, máslo včetně přepuštěného. Komu chybí pečivo, může si upéct low carb chleba, na internetu najdete spousty receptů. 

Ačkoliv se může zdát, že se na low carb nenajíte, opak je pravdou. Chce to jen přemýšlet, vhodně kombinovat a najít si čas stoupnout si ke sporáku. 

Nutriční ketóza

Na rozdíl od umírněnější low carb stravy byste se při dodržování striktní ketogenní diety měli dostat do tzv. nutriční ketózy. Je to stav, při kterém tělo jako zdroj energie nepálí sacharidy, ale sahá po tucích. Při vhodně nastaveném jídelníčku tak poměrně rychle rozpouští zásoby, které si naše tělo vytvořilo na horší časy.

Nutriční ketóza je výhodná pro hubnutí, nutno však říct, že s přechodem do ketózy postihuje hubnoucí velmi často tzv. sacharidová chřipka (záležitost několika dní), navíc dlouhodobě v ketóze vydrží málokdo.

Shrnutí

Low carb i ketogenní dieta jsou založené na snížení sacharidů v přijímané potravě. Low carb je umírněnější, denní příjem sacharidů povoluje až cca 150 g na den.

Ketogenní dieta je forma přísné low carb stravy, je velmi striktní, sacharidy by neměly přesáhnout 50 g v denním příjmu potravy.

Na rozdíl od běžné low carb se organismus na ketogenní dietě dostává do nutriční ketózy, kdy tělo energii získává spalováním tuků, dochází k rychlému hubnutí. Umírněná low carb obsahuje pouze zvýšené množství tuků, kdežto ketogenní dieta je vysocetuková, tuky tvoří až 80 % denního příjmu potravy.

Na závěr je třeba poznamenat, že ani low carb & ketogenní dieta není pro úbytek kil všespasitelná. I zde platí zákon o zachování energie: abychom dlouhodobě hubli, je potřeba přijímat méně kJ (kcal), než vydáváme.

Nízkosacharidová strava pomůže především udržet pod kontrolou hlad, protože pokrmy připravené podle low carb zásad vás udrží syté po dlouhou dobu. 

 

Low carb vs. ketogenní dieta, rozdíly
Low carb Ketogenní dieta
Množství sacharidů / den do 150 g do 50 g
Nutriční ketóza ne Ano
Obsah tuku v potravě 30 – 50 % až 80 %
Zdroj energie sacharidy Tuky
Dlouhodobě udržitelná ano velmi obtížně
Sacharidová chřipka ne Ano
Rychlost hubnutí běžná až vyšší velmi rychlá

Low carb vs. ketogenní dieta
5 (100%) 2 votes
Předchozí článekPříklad vyváženého zdravého jídelníčku
Milan Pichlík
Jsem fanoušek zdravého životního stylu a rád o tom také píši. Baví mě psát články o hubnutí, nejrůznějších metodách jak zhubnout a pro tyto účely tvořím také jídelníčky. Dále jsem aktivní sportovec v nejrůznějších sportovních odvětvích. V neposlední řadě mě baví vařit, a proto píši i články s tématikou zdravých receptů. Čtením těchto článků se snad inspirujete a naučíte se také žít zdravým životním stylem a vybudujete si skvělou postavu.

Zanechte odpověď

Vložte komentář
Jméno